Plikter for helsepersonell

Helsepersonell har blant annet plikt til å gi forsvarlig og omsorgsfull hjelp og til å bevare taushet, varsle og dokumentere. Pliktene følger av helsepersonelloven.

Jurist Oda Vestby Hansen forteller om helsepersonells plikter etter helsepersonelloven.

Helsepersonelloven finner du på lovdata.no.

Hvem må følge reglene i helsepersonelloven?

Helsepersonelloven gjelder for alle som yter helse- og omsorgstjenester, enten de jobber i kommunen eller i spesialisthelsetjenesten.

Loven gjelder for elever og studenter som gir helsehjelp i opplæringen sin, helsefagarbeidere, vernepleiere, sykepleiere, leger eller andre som gir helse- og omsorgstjenester. Den gjelder også for dem som ikke har formell kompetanse, når de yter helse- og omsorgstjenester.

Forsvarlig yrkesutøvelse

Helsepersonelloven sier at du som helsepersonell skal gi forsvarlige tjenester og omsorgsfull hjelp. Det følger av helsepersonelloven § 4 (lovdata.no).

Det betyr at hjelpen du gir, må være basert på fagkunnskap. Du må være kvalifisert for jobben du skal gjøre. Du skal ivareta pasientens og brukerens behov, og vise oppmerksomhet, respekt, vennlighet og omtanke når du møter pasienter, brukere og pårørende.

Du har selv ansvaret for din egen yrkesutøvelse og dine faglige vurderinger, og for å holde deg oppdatert på ditt fagområde. Har du ikke kompetanse til å gjøre oppgaven, må du sørge for å få bistand eller henvise pasienten eller brukeren videre til kompetent personell.

Les mer om kravet til forsvarlighet på helsedirektoratet.no

Du har selv ansvaret for din egen yrkesutøvelse og dine faglige vurderinger, og for å holde deg oppdatert på ditt fagområde

Taushetsplikt og unntak fra taushetsplikten

Helsepersonell har taushetsplikt. Plikten omfatter alle personlige opplysninger du mottar i kraft av å være helsepersonell. Men loven har flere unntak fra taushetsplikten. Unntakene kan deles i opplysningsrett og opplysningsplikt.

Taushetsplikt

Taushetsplikten innebærer at du både har en plikt til å tie og en plikt til å hindre at uvedkommende får tilgang til taushetsbelagt informasjon.

Les mer om taushetsplikt
Opplysningsrett

Opplysningsrett betyr at du kan – men ikke må – videreformidle taushetsbelagt informasjon hvis lovens vilkår er oppfylt.

Les mer om opplysningsrett
Opplysningsplikt

Opplysningsplikt betyr at du har en plikt til å gi informasjon videre. Du kan blant annet ha opplysningsplikt til politi og brannvesen og til barnevernstjenesten.

Les mer om opplysningsplikt
hender på tastatur

Dokumentasjonsplikt

Helsepersonell skal dokumentere helsehjelpen til pasienten og andre nødvendige og relevante opplysninger, i pasientens journal. Journalen er et viktig arbeidsverktøy som skal sikre at helsehjelpen til pasienten skjer på et faglig grunnlag. Ved å dokumentere helsehjelpen, kan helsepersonell utveksle informasjon og erfaringer om pasienten, og ivareta sikkerhet, kvalitet, forsvarlighet og kontinuitet i pleie og behandling av pasienten.
Les mer om dokumentasjonsplikten på helsedirektoratet.no
Mann er forvirret over samtykke. Foto

Samtykke, samtykkekompetanse og tvang

Helsepersonell kan i utgangspunktet bare gi helsehjelp hvis pasienten samtykker til det. Lovverket åpner likevel i visse tilfeller for å gi helsehjelp mot pasientens vilje. Bruk av tvang er regulert i flere lover.
Les mer om samtykke, samtykkekompetanse og tvang

Andre plikter etter helsepersonelloven

Øyeblikkelig hjelp

Helsepersonell har plikt til å gi øyeblikkelig hjelp etter helsepersonelloven § 7. Hjelpeplikten er en personlig plikt for alt helsepersonell og gjelder uansett arbeidssted.

Les mer om øyeblikkelig hjelp på helsedirektoratet.no
Informasjonsplikt

Helsepersonell har plikt til å gi tilpasset informasjon til pasienter og brukere som du yter tjenester til. Informasjon er en forutsetning for at pasienter og brukere skal kunne ivareta rettighetene sine.  

Les mer om informasjonsplikten på helsedirektoratet.no
Varslingsplikt til tilsynsmyndighetene

Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene opplysninger om forhold som kan sette pasienters og brukeres helse og liv i fare. 

Les mer om varslingsplikten på helsedirektoratet.no
Ivareta mindreårige barn som pårørende

Helsepersonell skal bidra til å ivareta mindreårige barns behov for informasjon og oppfølging som følge av foreldres eller søskens sykdom eller skade.

Les mer om plikten til å ivareta mindreårige barn som pårørende på helsedirektoratet.no

Spørsmål og svar om helsepersonelloven

Under finner du svar på spørsmål som du som helsepersonell kan møte i praksis:

Pasientens pårørende er uenige med oss som helsepersonell hva slags helsehjelp pasienten skal få. Hva gjør jeg?

Så lenge pasienten er samtykkekompetent, er det pasienten selv som bestemmer hvilken helsehjelp han eller hun ønsker.

Hvis pasienten ikke er samtykkekompetent, er det helsepersonell som skal ta avgjørelsen om helsehjelp på vegne av pasienten. Nærmeste pårørende har rett til å få si sin mening om hva de tror er til det beste for pasienten, men det er helsepersonellet som tar den endelige avgjørelsen.

Du kan lese mer om rettigheter for nærmeste pårørende her.

Hva gjør jeg hvis pasienten eller brukeren ikke ønsker at pårørende skal få informasjon?

Pasienten bestemmer selv om pårørende skal få opplysninger. Helsepersonell har taushetsplikt og kan ikke dele opplysninger uten å få samtykke fra pasienten.

Hvis pasienten ikke ønsker å dele informasjon, husk at:

  • Du alltid kan lytte til pårørende, selv om du ikke kan dele informasjon.
  • Du kan alltid dele generell informasjon med pårørende, uten at dette er brudd på taushetsplikten. Det kan for eksempel være informasjon om tjenestetilbudet i kommunen, hvilke rettigheter de har som pårørende og om bruker- og pårørendeorganisasjoner.
  • Du kan alltid snakke med pårørende om det de allerede er kjent med. Spør derfor de pårørende hva de vet fra før. Vet de pårørende for eksempel pasientens diagnose, kan du dele generell informasjon om diagnosen (årsak, behandling, prognose mv.)

Hvis pasienten ikke er samtykkekompetent, har pasientens nærmeste pårørende krav på informasjon.

Du kan lese mer om rettigheter for nærmeste pårørende her.

Pårørende ønsker ikke at jeg dokumenterer det de forteller i pasientens journal. Kan jeg la være å dokumentere?

Som helsepersonell har du dokumentasjonsplikt. Det betyr at du har plikt til å dokumentere det som er relevant og nødvendig for helsehjelpen til pasienten. Du kan ikke la være å dokumentere opplysninger fra pårørende, selv om de ber om det.

Du bør informere pårørende om at du har dokumentasjonsplikt og om at pasienten har i utgangspunktet rett til å se egen journal, inkludert opplysninger som pårørende har gitt. Hvis det er opplysninger pårørende er bekymret for at pasienten skal se, må det i stedet vurderes om disse opplysningene skal unntas fra innsynsretten til pasienten. Pasientens innsyn i opplysninger fra pårørende kan begrenses når det er «klart utilrådelig» av hensyn til pårørende. Det betyr at det er en reell fare for konsekvenser av et visst omfang for pårørende. Eksempler på slike konsekvenser er represalier fra pasienten overfor pårørende, som alvorlig forfølgelse eller trakassering.

Opplysninger som pårørende gir om sin egen helsetilstand skal ikke føres inn i pasientens journal, med mindre informasjonen er relevant og nødvendig for helsehjelpen til pasienten.

Du kan lese mer i Helsedirektoratets Pårørendeveileder kapittel 3

Jeg får ikke gitt forsvarlige tjenester til pasientene mine. Hva kan jeg gjøre?

Snakk med lederen din og fortell om situasjonen.

Du må også melde avvik – ved både små og store hendelser – hvis du selv gjør feil eller oppdager feil som kolleger av deg har gjort. Du må selv vurdere når du skal melde avvik, men det kan være bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. 

Hvis du mener forhold på jobben gjør at det er fare for pasientenes sikkerhet, liv og helse, må du melde fra til statsforvalteren. Du skal melde fra til Statens helsetilsyn ved dødfall eller svært alvorlig skade.

Du kan også melde fra til Ukom – Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten – om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen som du mener går utover pasientsikkerheten

Kan jeg vurdere pasientens samtykkekompetanse, eller er det bare legen som kan gjøre det?

Den med faglig ansvar for helsehjelpen til pasienten vurderer pasienten samtykkekompetanse. Ofte vil det være legen, eventuelt tannlegen, som har faglig ansvar for helsehjelpen. Men det kan også være andre, for eksempel ansvarlig sykepleier eller helsefagarbeider, i spørsmål om pleie og omsorg.

Det er viktig er at den som vurderer samtykkekompetanse, er kvalifisert til å gjøre vurderingen, eventuelt sørger for at det blir innhentet en kompetent vurdering.

Du kan lese mer om samtykkekompetanse her

E-læring om helsejuss

E-læringskurset «Helsejuss på 1, 2, 3…4» gir en innføring i grunnleggende helsejuss for deg som jobber i helse- og omsorgstjenesten. Kurset gir en innføring i temaer som taushetsplikt og dokumentasjonsplikt, samtykke og tvang, og rettigheter for pasienter og pårørende.

Kurset varer ca. en time og er gratis. Du finner kurset her.

Vil du lese mer om plikter for helsepersonell?

Du kan lese mer om pliktene helsepersonell har etter helsepersonelloven og innholdet i pliktene her: