Rettigheter for pasienter og brukere

Som pasient og bruker har du mange rettigheter i møte med helse- og omsorgstjenesten. Du har blant annet rett til nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester, informasjon, medvirkning og klage.

Jurist Oda Vestby Hansen forteller om rettigheter for pasienter og brukere etter pasient- og brukerrettighetsloven.

Rett til helse- og omsorgstjenester

Rett til helse- og omsorgstjenester fra kommunen

Du har rett til øyeblikkelig hjelp og til å få nødvendige, forsvarlige og verdige helse- og omsorgstjenester fra kommunen.

Les mer om helse- og omsorgstjenester fra kommunen på helsenorge.no
Rett til helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten

Du har rett til øyeblikkelig og nødvendig hjelp fra spesialisthelsetjenesten, og til vurdering, fornyet vurdering og valg av behandlingssted.

Les mer om rett til helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten på helsenorge.no
Rett til tannhelsehjelp fra fylkeskommunen

Deler av befolkningen har rett til nødvendig tannhelsehjelp fra fylkeskommunen. Barn får gratis tannbehandling. Voksne må i utgangspunktet betale for seg, men det finnes flere unntak.

Les mer om rett til tannhelsehjelp på helsenorge.no
Mann er forvirret over samtykke. Foto

Samtykke til helsehjelp

Du har rett til å bestemme selv om du ønsker helsehjelp eller ikke. Men i visse tilfeller åpner lovverket for at helsehjelp kan gis mot pasientens vilje. Reglene for bruk av tvang er strenge, og både pasienten selv og hans eller hennes nærmeste pårørende har flere rettigheter ved bruk av tvang.
Les mer om samtykke, samtykkekompetanse og tvang

Rett til informasjon, medvirkning og journalinnsyn

Rett til informasjon

Du har rett til å få informasjon om egen helsetilstand og innholdet i helsehjelpen og tjenestetilbudet.

Les mer om retten til informasjon på helsedirektoratet.no
Rett til tolk

Du har rett til å få tilpasset informasjon om helsa di, sykdom og behandling. Hvis du har vansker med å snakke og forstå norsk, har du rett til tolk på det språket du foretrekker.

Les mer om rett til tolk på helsenorge.no
Rett til medvirkning

Du har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med deg.

Les mer om retten til medvirkning på helsenorge.no
Rett til journalinnsyn

Du har som hovedregel rett til innsyn i og kopi av egen pasientjournal. Kun unntaksvis kan du nektes innsyn i opplysninger i journalen din.

Les mer om pasientjournal og hvordan du kan få innsyn på helsenorge.no

Rett til koordinator, individuell plan og kontaktlege

To personer skriver og planlegger. Foto

Retten til koordinator og individuell plan

Hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få oppnevnt en koordinator og utarbeidet en individuell plan.
Les mer om retten til individuell plan og koordinator på helsenorge.no

Rett til barnekoordinator

Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte tjenester, har rett til barnekoordinator.
Les mer om barnekoordinator på helsedirektoratet.no

Retten til kontaktlege

Hvis du har en alvorlig sykdom, skade eller lidelse, og har behov for behandling eller oppfølging fra spesialisthelsetjenesten av en viss varighet, har du rett til å få oppnevnt kontaktlege.
Les mer om retten til kontaktlege på helsenorge.no

Rett til å klage

Du har rett til å klage hvis du mener du ikke har fått oppfylt rettighetene dine eller helse- og omsorgstjenesten har brutt pliktene sine. Vi skiller mellom rettighetsklager og tilsynssaker.

Rettighetsklage

Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke får oppfylt rettighetene dine eller ikke får helse- og omsorgstjenester du har krav på. Du kan for eksempel klage hvis du har fått avslag på en søknad om tjenester fra kommunen eller ikke fått henvisning, time til rimelig tid eller informasjon og oppfølging.

Du kan gi pårørende eller andre en skriftlig fullmakt til å klage på dine vegne, hvis du ønsker det. Nærmeste pårørende som mener ikke å ha fått oppfylt sine rettigheter som pårørende, har også klagerett.

Du må først sende klagen til den virksomheten du vil klage på, for eksempel kommunen, legekontoret eller sykehuset. Hvis virksomheten er uenige i klagen, sendes klagen videre til behandling hos statsforvalteren.

Les mer om rettighetsklager på helsenorge.no

Tilsynssak

Du kan klage til statsforvalteren hvis du mener det har skjedd noe feil i behandlingen din eller omsorgen du har fått. Det kan for eksempel være hvis du har fått feil behandling eller feil legemidler, er misfornøyd med omsorgen du har fått, eller hvis helsepersonell har brutt taushetsplikten sin.

Klagen sender du direkte til statsforvalteren. Statsforvalteren vil da vurdere om de skal opprette en tilsynssak. Du har rett til å uttale deg om saken, og får en avgjørelse på hva statsforvalteren har kommet frem til.

Les mer om hvordan du kan be om tilsynssak på helsenorge.no

Les mer om retten til å klage på helsenorge.no

Du kan også lese mer om klage og tilsyn her

Har du spørsmål om rettighetene dine?

Pasient- og brukerombudet

Pasient- og brukerombudet hjelper deg med spørsmål om helse- og omsorgstjenester, og gir råd og veiledning om rettighetene dine. All hjelp fra ombudet er gratis og de har taushetsplikt.

Se hva ombudet kan hjelpe deg med
Statsforvalteren

Statsforvalteren i fylket ditt kan gi deg råd og veiledning om rettighetene dine. Statsforvalteren er delt i flere avdelinger. Hvis du har spørsmål om rettighetene dine etter pasient- og brukerrettighetsloven, kan du ta kontakt med helseavdelingen.

Les mer om statsforvalteren på deres nettsider

Vil du lese mer om rettighetene dine?

Du kan lese mer om rettighetene dine her: