
Samtykke til helsehjelp
Rett til koordinator, individuell plan og kontaktlege

Retten til koordinator og individuell plan

Rett til barnekoordinator

Retten til kontaktlege
Rett til å klage
Du har rett til å klage hvis du mener du ikke har fått oppfylt rettighetene dine eller helse- og omsorgstjenesten har brutt pliktene sine. Vi skiller mellom rettighetsklager og tilsynssaker.
Rettighetsklage
Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke får oppfylt rettighetene dine eller ikke får helse- og omsorgstjenester du har krav på. Du kan for eksempel klage hvis du har fått avslag på en søknad om tjenester fra kommunen eller ikke fått henvisning, time til rimelig tid eller informasjon og oppfølging.
Du kan gi pårørende eller andre en skriftlig fullmakt til å klage på dine vegne, hvis du ønsker det. Nærmeste pårørende som mener ikke å ha fått oppfylt sine rettigheter som pårørende, har også klagerett.
Du må først sende klagen til den virksomheten du vil klage på, for eksempel kommunen, legekontoret eller sykehuset. Hvis virksomheten er uenige i klagen, sendes klagen videre til behandling hos statsforvalteren.
Tilsynssak
Du kan klage til statsforvalteren hvis du mener det har skjedd noe feil i behandlingen din eller omsorgen du har fått. Det kan for eksempel være hvis du har fått feil behandling eller feil legemidler, er misfornøyd med omsorgen du har fått, eller hvis helsepersonell har brutt taushetsplikten sin.
Klagen sender du direkte til statsforvalteren. Statsforvalteren vil da vurdere om de skal opprette en tilsynssak. Du har rett til å uttale deg om saken, og får en avgjørelse på hva statsforvalteren har kommet frem til.
Les mer om retten til å klage på helsenorge.no
Du kan også lese mer om klage og tilsyn her
Vil du lese mer om rettighetene dine?
Du kan lese mer om rettighetene dine her: