Svein Rune Bjørkmo, fungerende avdelingsdirektør ved søknadskontoret, har vært primus motor for prosjektet i Welhavens gate 5, som sto innflyttingsklart sommeren 2016.
– Vi skal legge til rette for at folk kan bo trygt hjemme så lenge som mulig. Noen ganger byr det på utfordringer, for eksempel i forbindelse med kognitiv svikt, vandringsproblematikk og brannfare. Da er veien ofte kort til en sykehjemsplass. Vi ønsket å lage et alternativt botilbud, som var spesielt til rettelagt for denne målgruppa. Det har vi fått til ved hjelp av velferdsteknologiske løsninger, forteller Bjørkmo.
Beboerne betaler leie som for vanlige kommunale boliger i Oslo, og stør relsen på de ti leilighetene varierer fra 18 til 60 kvadratmeter. I første etasje har beboerne fellesrom og kjøkken hvor måltider blir tilberedt og servert. Det er én ansatt på dagtid og én på kveld, men ingen på natt. Hjemmesykepleien kommer inn ved behov.
I huset finnes en rekke forskjellige teknologiske løsninger. Alle beboerne har GPS-klokker, og samtlige leiligheter er utstyrt med digitalt tilsyn, det vil si at de har en eller flere 3D-sensorer (av typen RoomMate) fastmontert øverst på veggen. Systemet er innstilt etter individuelle behov, men sender alarm til vakttelefonen ved fall.
Når de ansatte logger seg inn i programmet, får de opp ikoner som viser hvor mange personer som er til stede i hver leilighet. For å se bilder fra rommene, må de trykke seg inn, og det blir re gistrert i loggen. Bildene er anonymisert: De viser kun grovkorna silhuetter i ulike farger.
– Vi bruker ikke digitalt tilsyn for å overvåke, men fordi det er trygghetsskapende for både brukere, pårørende og ansatte, sier Bjørkmo. Vi kan stille inn programmet slik at natte vaktene for eksempel blir varslet om at en bruker har vært ute av senga i mer enn 20 minutter, eller er på vei ut i trappeoppgangen. Nattevaktene analyserer varslene og drar inn om når det trengs, men slipper å vekke folk som sover.
Hvis dagvakta ser at en beboer har vært mye oppe om natta, kan det være tegn på sykdom, og kanskje må tiltak iverksettes.
– Personalet bygger ny kompetanse ved å lære seg å bruke teknologi, men det er viktig at teknologien er enkel å håndtere, slik at det ikke oppleves som ekstraarbeid. Nattvaktene har gitt uttrykk for at de ønsker at alle brukerne i bydelen hadde digitalt tilsyn. Da slipper de å stresse og være redde for at noen har stått opp. De har hele tiden oversikt på telefonen. Da har vi har lykkes, konkluderer Bjørkmo.