Hvordan hindre at hjemmeboende eldre blir underernærte under koronaviruspandemien? - Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse

Hvordan hindre at hjemmeboende eldre blir underernærte under koronaviruspandemien?

Mange eldre ønsker nå ikke å gå ut for å handle mat fordi de er redde for å bli smittet av koronaviruset. Isolasjon, ensomhet og manglende evne og mulighet til å kjøpe og lage mat, kan føre til at eldre spiser mindre og i verste fall til underernæring.

I dagens situasjon blir det derfor ekstra viktig å sikre at sårbare eldre ikke blir smittet, og at de både får tilgang på de næringsstoffene som kroppen har behov for og får i seg nok energirik mat, slik at immunforsvaret ikke blir svekket.

Kan kosttilskudd beskytte mot koronaviruset?

Bruk av kosttilskudd kan være nyttig om du mangler et næringsstoff eller om du av medisinske årsaker trenger det. Men kosttilskudd vil ikke styrke immunforsvaret ditt utover det normale, og dermed beskytte mot infeksjon fra koronaviruset.

Få en mengde gode råd om kosthold, som kan styrke immunforsvaret her

Begrens antall handleturer, og finn andre alternativer

Ved behov be en nabo, venn eller pårørende om å handle, og be dem sette varene på utsiden, eller ta imot mens det holdes minst 2 meter avstand.

Det finnes også flere matbutikker på nett, hvor man kan bestille dagligvarer og også velge å få levert varene hjem på døren.

Noen dagligvarebutikker rundt om i landet tilbyr nå egne åpningstider for eldre og andre i risikogruppa. Den første timen i åpningstiden er for eksempel reservert til eldre og syke, slik at de kan handle i fred i nyvasket butikk.

Gjør maten mer energirik

I en tid hvor mange eldre nå opplever ensomhet og sosial isolasjon, kan det være behov for å gjøre måltidene mer energitette, da ensomhet kan føre til redusert appetitt.

Ved å energiberike maten kan eldre spise mindre porsjonsstørrelser og samtidig få i seg den energien som kroppen trenger. Dette er et viktig prinsipp fordi mange som har et lavt matinntak, har vansker med å spise større porsjoner. Derfor gjelder det å berike brødmat, grøt, middager, drikke, mellommåltider og desserter. Det er veldig mange muligheter for å tilsette matvarer som gir både smak og energi, slik som fløte, smør, rømme, majones og lignende. I dag er det ofte slik at man tenker at lettprodukter er det sunneste å servere. Men når noen er underernært eller har risiko for å bli det, bør man unngå lettprodukter.

Du kan lese mer om underernæring og forebygging her:

Kosthåndboken – veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten

Gir tips til god ernæring: Benedicte Bøhn.

Mange av matvarene med lang holdbarhet er også gode alternativer når man skal energiberike måltidene , for eksempel:

Matolje – Matolje har både lang holdbarhet og er svært energirik. 1 spiseskje (ss) olje inneholder ca. 100 kcal. Smaksnøytral olje (f.eks. raps-, soya- og solsikkeolje) er ypperlig til berikning av saus, omelett, yoghurt, grøt, suppe, gryteretter, lapskaus, stuinger og potetmos. 1-2 ss er som regel passe mengde å røre inn. Olje kan også brukes som dressing og det bør brukes rikelig ved steking av mat

Egg – Egg er en god kilde til protein og inneholder også vitamin A, D og E samt folsyre og jern. Egg er godt i seg selv, men det er også egnet til å proteinberike mat. Visp 1 egg og ha for eksempel i grøt eller suppe like før servering.

Havregryn – Havregrøt er enkelt og raskt å lage, og kan være et kjærkomment alternativ til brødmat, samtidig som den kan varieres mye i smak. Det er flere ingredienser du kan tilsette i grøt som både gjør den mer energirik og mer smakfull. For eksempel: Erstatt vann og mager melk med helmelk, rør inn 1 ss nøytral olje i serveringsporsjonen, du kan også røre inn 2-4 ss fløte og til slutt strø på rikelig med sukker og en stor klatt smør. Nøtter, tørket frukt, bær og brunost som smelter i grøten kan være andre gode alternativer som tilbehør.

Suppeposer – Suppeposer har ofte veldig lang holdbarhet, fordi de som regel er frysetørket. Disse kan enkelt berikes med olje og litt ekstra fløte (gjerne kremfløte), og/eller et kokt egg.

Andre søtere alternativer med lang holdbarhet, og som i tillegg egner seg godt til energiberikning er sukker, honning og syltetøy. Sukker og honning er velegnet for å tilføre for eksempel drikken litt ekstra energi.

Du kan finne flere tips og inspirasjon til hvilke matvarer som kan berikes og hvordan disse kan berikes her:

Trå lekkert – en kompetansehevingspakke for pleie- og omsorgstjenesten