
Hun er en av 13 studenter som fullførte en helt ny fagskolegrad i eldrehelse 11. juni. Utdanningen er et samarbeid mellom Fagskolen Aldring og helse og Fagskolen Vestfold og Telemark.
– Jeg følte at jeg ønsket mer kjøtt på beinet og faglig utvikling, sier Skarshaug.
Hun fikk først høre om utdanningen av avdelingslederen.
– Da jeg hørte at denne utdanningen var på vei, tenkte jeg at dette må jeg søke på med en gang. Det passer perfekt når man jobber med eldrehelse – og i en hektisk hverdag.
Fleksibiliteten i utdanningen var avgjørende:
– Det er lagt veldig godt til rette. Du kan gjøre det i ditt tempo og forme det selv. For meg passet det perfekt inn i et travelt familieliv.
Lett å kombinere med jobb
Kine-Helen har jobbet ved siden av hele studietiden.
– Det har gått veldig fint, og det skyldes i stor grad at lederne mine har lagt så godt til rette, sier hun.
– Jeg har fått permisjon til fysiske samlinger og kunnet trekke meg ut til undervisning. Det hadde ikke gått uten støtte fra ledelsen. Det er viktig å ha lederen i ryggen.
Den fleksible modellen har også vært enkel å tilpasse hverdagen.
– Det er korte Zoom-møter og ikke lange undervisningsøkter. Det krasjer ikke med livet generelt. Det har vært veldig fint.
Endringer i praksis
Gjennom studiet har Kine-Helen fått mulighet til både å fordype seg faglig og bruke kunnskapen i praksis.
– Jeg har tilegnet meg ny kunnskap og fordypet meg i det jeg allerede kunne, forteller hun.
– Jeg bruker mer personsentrert omsorg nå, og jeg ser hvert enkelt individ tydeligere enn før.
Som avsluttende prosjekt satt hun i gang et arbeid med innkomstsamtaler på korttidsavdelingen.
– Vi får ofte inn rehabiliteringspasienter, og nå setter vi konkrete mål sammen med pasienten – for eksempel trappetrening eller hva som skal til for å klare seg hjemme. Det gjør arbeidet vårt mer målrettet, og pasienten får være med og bestemme løpet. Det har blitt veldig godt mottatt.
Studiet har også styrket henne personlig.
– Jeg har blitt mer selvsikker og trygg i meg selv. Jeg har kunnskap å komme med – og den er bra. Det har løftet meg som helsefagarbeider.
En utdanning som gjør en forskjell
– Utdanningen og resultatet i form av kompetanseheving viser hvilken forskjell fleksible og praktisk rettede utdanningstilbud kan gjøre – både for helsearbeidere, pasienter og helsetjenesten som helhet, sier prosjektleder Hilde Eide Tørring ved Fagskolen Vestfold og Telemark.
Og Kine-Helen anbefaler utdanningen videre:
– Ja, uten tvil! Du kan få til dette uansett hva slags liv du har. Det er så godt tilrettelagt. Du former det selv.