Fagskolegrad i eldrehelse

Utdanningen der du selv velger rekkefølgen på moduler og hvor mange moduler du vil ta. Hver modul vil være nettbasert med enkelte fysiske samlinger og hver modul gir 10 studiepoeng. For å få en fagskolegrad i eldrehelse må du ha 3 valgfrie og 3 obligatoriske moduler. Det er nå utviklet 3 obligatoriske og 5 valgfrie moduler. Fagskolegraden er akkreditert i 2024.

Moduler vårsemesteret 2024  

Hverdagsmestring hos eldre med angst og depresjon (oppstart uke 10 2024)

Utdanningsmodulen i hverdagsmestring hos eldre med angst og depresjon skal bidra til å styrke kompetansen i arbeidet med personer som har utfordringer med å mestre de daglige gjøremål. Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse som identifiserer og kartlegger, planlegger, iverksetter og evaluerer hverdagsaktiviteter i samarbeid med pasienten og dens pårørende.

  • Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 10 – uke 21) (Påskeferie i uke 13). 
  • Det er 7 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.
  • Det legges opp til tre fysiske samlinger i Bø (Midt-Telemark) fra kl.09-15

Velferdsteknologi til eldre (oppstart uke 10 2024) 

Utdanningsmodulen i velferdsteknologi har som mål å gi studenten kunnskap om hva velferdsteknologi er og hvordan det kan anvendes og driftes i helse- og omsorgstjenesten. Studenten skal få økt kompetanse i å kartlegge den eldres situasjon og identifisere behov for velferdsteknologiske løsninger.

  • Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 10 – uke 21) (Påskeferie i uke 13). 
  • Det er 9 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.
  • Det legges opp til en fysisk samling på Notodden fra kl.09-15.

Moduler studieåret 2024/2025 

Miljøbehandling i praksis (oppstart uke 35 2024)

Utdanningsmodulen skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse som tar initiativ til å kartlegge, planlegge, iverksette og evaluere miljøtiltak i samarbeid med pasienter, andre yrkesgrupper og eventuelt pårørende og frivillige. 

Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 35 – uke 45) (Høstferie uke 41). 

Det er 8 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.

Det legges opp til to fysiske samlingsdager på Notodden, Haugmotun omsorgssenter fra kl.09-15

Palliasjon (oppstart uke 35 2024) 

Utdanningsmodulen skal utdanne yrkesutøvere som tar initiativ til å utføre lindrende pleie og omsorg til eldre. Studenten skal utvikle sin personlige og faglige kompetanse i omsorgen til eldre pasienter i palliativ fase og eventuelt deres pårørende. Studenten skal kunne tilrettelegge for livskvalitet og en verdig død. 

Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 35 – uke 45) (Høstferie uke 41). 

Det er 8 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.

Det legges opp til to fysiske samlingsdager i Midt-Telemark kommune fra kl.09-15

Geriatrisk sykepleie (oppstart uke 47 2024)

Utdanningsmodulen skal utvikle studentens kompetanse til å observere og vurdere eldre pasienters helse og funksjon og kunne iverksette og evaluere aktuelle tiltak i et tverrfaglig samarbeid. Studenten vil få økt kunnskap om kjennetegn ved den geriatriske pasienten når det gjelder skrøpelighet, komorbiditet (samsykelighet), funksjonssvikt og polyfarmasi (bruk av flere legemidler samtidig). I tillegg vil studenten få kompetanse innenfor områdene: ernæring og væskebalanse, munnhelse, eliminasjon, aktivitet, søvn og hvile og smertelindring. 

Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 47 – 50 + uke 2 – 7) (Juleferie uke 51, 52 og 1). 

Det er 7 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.

Det legges opp til tre fysiske samlingsdager i Notodden, Haugmotun omsorgssenter fra kl.09-15

Demens og utfordrende atferd (oppstart uke 47 2024)

Utdanningsmodulen skal utdanne yrkesutøvere som forstår konsekvensene av demenssykdommene. Studenten skal få kompetanse i å kartlegge, forebygge, behandle utfordrende adferd og bidra i arbeidet med å gi personer med demens god personsentrert omsorg. 

Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 47 – 50 + uke 2 – 7) (Juleferie uke 51, 52 og 1). 

Det er 7 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.

Det legges opp til tre fysiske samlingsdager i Midt-Telemark kommune fra kl.09-15

Personsentrert omsorg, relasjon og kommunikasjon (oppstart uke 10 2025)

Utdanningsmodulen skal gjøre studenten i stand til å gi personsentrert omsorg i praksis gjennom bruk av et tydelig verdigrunnlag, individuell tilnærming, forståelse av personens perspektiv og et tilrettelagt sosialt miljø i råd med VIPS-rammeverket. Det blir vektlagt betydningen av en god relasjon, tilpasset kommunikasjon og samhandling. Studenten skal gjennom utdanningen utvikle sin personlige og faglige kompetanse slik at de kan identifisere, planlegge, utføre og evaluere personsentrert omsorg til eldre.  

Undervisning en fast ukedag i perioden (uke 10 – 21) (Påskeferie uke 16). 

Det er 7 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.

Det legges opp til tre fysiske samlingsdager i Midt-Telemark kommune fra kl.09-15

Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid (avsluttende modul) (oppstart uke 10 2025)

Utdanningsmodulen skal gi studenten forståelse for hva kvalitet og kompetanse i helse- og omsorgstjenesten til eldre betyr for den eldre pasienten, de pårørende og samfunnet. Modulen skal også gi studenten kunnskap og erfaring med kvalitetsforbedring på egen arbeidsplass ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid innenfor et avgrenset område. 

Forbedringsarbeidet går ut på å identifisere mulige områder for forbedring på arbeidsplassen, knyttet til kollegaer, organisering av arbeidet, en eller flere pasienter eller pårørende. Studenten skal i samarbeid med leder, veileder og faglærer velge et område/tema for forbedringsarbeidet og utarbeide en problemstilling de skal jobbe ut fra. Studenten vil få veiledning på arbeidsplassen og av faglærer.

Studenten må ha gjennomført og bestått de to andre obligatoriske modulene og minst tre av de valgbare modulene beskrevet i studieplan for eldrehelseutdanningen for å kunne gjennomføre denne avsluttende modulen som fører fram til en fagskolegrad i eldrehelse. Det er nødvendig fordi studenten i den avsluttende modulen må bygge på læringsutbyttet fra de fem foregående modulene, og anvende den samlede kompetansen i forbedringsarbeidet. 

Gjennomføring av forbedringsarbeid, innlevering av prosjektoppgave og gjennomføring av muntlig høring (uke 10 – 22) (Påskeferie uke 16). 

For denne avsluttende modulen, kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid, som består av en skriftlig innlevering og en muntlig høring, gis det gradert karakter fra A til F. 

Det er 2 nettbaserte samlinger fra kl. 12.30-14.30.

Det legges opp til to fysiske samlingsdager i Notodden, Haugmotun omsorgssenter fra kl.09-15