Trekk et kort og føl deg trygg

Når det gjelder taushetsplikt, vurdering av samtykkekompetanse og vurdering av symptomer hos brukere, kan selv erfarent helsepersonell bli litt usikre. Hjemmetjenesten i Midt-Telemark har testet ut en ny serie kort med faglig informasjon som støtte i det daglige arbeidet. Kortene viste seg å være nyttige både ute i felten og tilbake på kontoret.

– Kortene gjør oss tryggere i mange av de mer kompliserte vurderingene vi må gjøre, sier Linn Maren Lie, fagleder ved Furumoen Omsorgssenter. Hun mener kortene også er en enkel måte å holde seg faglig oppdatert på.

Styrker personalets faglige trygghet

Lie ble invitert inn i pilotprosessen for Kort om gjennom et kontaktsykepleiernettverk. Hun så raskt behovet for et verktøy som kunne støtte ansatte i både juridiske og faglige vurderinger.

– Kortene sier kort og presist hvilke lovverk vi skal følge, og hvordan vi trygger pasientsikkerheten, sier hun.

Hun forteller at temaer som samtykkevurdering, taushetsplikt og gråsoner mellom demens, delirium og depresjon er områder der ansatte ofte etterspør støtte.

– Mange er redde for å tråkke feil i det landskapet, sier hun.

Gir oversikt i møte med pasienter

Også ute i tjenesten har kortene vært i aktiv bruk. Ansatte slår opp tegn på delirium, gjennomgår fallrisiko eller frisker opp kunnskap om komplikasjoner ved diabetes.

– Det er godt å kunne lese seg raskt opp innimellom, for eksempel om ulike demenstyper og hvordan vi skaper tillit hos personer med demens, sier Kristin Ødegård Tørnqvist.

Hun er en av helsefagarbeiderne som har testet kortene ute felten.

– Det er godt å ha de med og bruke kortene i pauser eller rett før et hjemmebesøk, sier hun.

Et felles språk i store tjenesteområder

Gvarv ligger i den nordlige enden av innsjøen Norsjø, i Midt-Telemark kommune. Foto: Jørund Løkkeberg-Eek, Aldring og helse

Hjemmetjenesten i Midt-Telemark består av tre soner. Kort om-kortene ble i testperioden fordelt ut til de forskjellige sonene. I tillegg introduserte Lie konseptet på personalmøter og fagdager.

– Vi har brukt dem aktivt, sier hun.

Hun forteller at ansatte bruker kortene som oppslagsverk, skanner QR-kodene på kortene og tar kunnskapen med seg videre.

– Det gir oss et felles utgangspunkt når vi diskuterer fag, sier hun.

Kortene har også vært brukt til å avklare vanskelige spørsmål underveis i arbeidsdagen, for eksempel når ansatte møter akutte symptomer i hjemmet.

Støtte for fagledelse og kvalitetssikring

Lie mener kortene er uvurderlige for fagledere i helsetjenesten.

– Kortene gjør det lett å vise hva som faktisk gjelder i en situasjon, sier hun. Hun trekker frem alle lover og rettningslinjer hun er nødt til å kjenne og følge i det daglige.

Kristin mener verktøyet forenkler kvalitetssikringen av tjenesten. Når ansatte og ledelse bruker samme referansepunkt, blir vurderingene mer samstemte. Og begge er klare på at de gjerne vil supplere med den digitale versjonen av verktøyet.

– Alle har jo en telefon, sier Lie. Så hvis kortene ligger digitalt, blir de alltid tilgjengelige når ansatte står i en situasjon hvor de trenger støtte.

Hun planlegger også å bruke kortene som del av fagdagene neste år, der ansatte skal oppdateres på nasjonale retningslinjer.

Testen gav mersmak og flere idéer

Lie kjenner igjen flere av sine innspill fra pilotperioden, i det ferdig produktet. For eksempel en mer fleksibel mappe, avrundede hjørner som ikke hekter i lommer, og en krok som gjør det enkelt å samle et utvalg kort med seg ut i felten.

Nye temaer, som fallforebygging, blir også godt mottatt.

– Disse nye kortene er jo kjemperelevante, det er slikt vi kan få nytte av daglig, sier hun.

Hun mener også verktøyet har stort potensiale for videreutvikling med stadig flere tema-kort.

– For eksempel hadde det vært fint med kort om inhalasjonsteknikk hos eldre med KOLS eller astma, sier hun.

Kort om er under stadig utvikling, med flere nye kort planlagt for lansering i året som kommer.