Hva er forskjellen på en pasient og en bruker?
Pasient- og brukerrettighetsloven skiller mellom pasienter og brukere.
En pasient er en person som mottar helsehjelp. Det kan for eksempel være en operasjon, legemiddelbehandling eller sårstell.
En bruker er en person som får tjenester fra kommunen som ikke er helsehjelp, som støttekontakt eller praktisk bistand som hjelp til å handle mat eller vaske huset.
Ofte er reglene like for pasienter og brukere, men det er noen forskjeller.
Du finner pasient- og brukerrettighetsloven på lovdata.no

Samtykke til helsehjelp
Rett til koordinator, individuell plan og kontaktlege

Retten til koordinator og individuell plan

Rett til barnekoordinator

Retten til kontaktlege
Rett til å klage
Du har rett til å klage hvis du mener du ikke har fått oppfylt rettighetene dine eller helse- og omsorgstjenesten har brutt pliktene sine. Vi deler klagene inn i rettighetsklager og tilsynssaker.
Rettighetsklage
Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke får oppfylt rettighetene dine eller ikke mottar helse- og omsorgstjenester du har krav på. Du kan for eksempel klage hvis du har fått avslag på en søknad om tjenester fra kommunen, ikke fått henvisning, ikke fått time til rimelig tid eller ikke har fått informasjon eller oppfølging.
Du kan gi pårørende eller andre en skriftlig fullmakt til å klage på dine vegne, hvis du ønsker det. Nærmeste pårørende som mener ikke å ha fått oppfylt sine rettigheter som pårørende, har også klagerett.
Du må først sende klagen til den virksomheten du vil klage på, for eksempel kommunen, legekontoret, sykehuset eller et annet behandlingssted. Hvis virksomheten er uenige i klagen, sendes klagen videre til behandling hos statsforvalteren.
Tilsynssak
Du kan klage til statsforvalteren hvis du mener det har skjedd noe feil i behandlingen din eller omsorgen du har fått. Det kan for eksempel være hvis du har fått feil behandling eller feil medisin, er misfornøyd med omsorgen du har fått, eller hvis helsepersonellet for eksempel har brutt taushetsplikten sin.
Klagen sender du direkte til statsforvalteren. Statsforvalteren vil da vurdere om de skal opprette en tilsynssak. Du har rett til å uttale deg om saken, og får en avgjørelse på hva statsforvalteren har kommet frem til.
Les mer om retten til å klage på helsenorge.no
Du kan også lese mer om klage og tilsyn her
Vil du lese mer om rettighetene dine?
Du kan lese mer om rettighetene dine her: