–Vi ville at positiv atferdsstøtte skulle bli noe alle kunne snakke om, ikke bare vi i fagmiljøet, forklarer Synne Barding.
Barding jobber som fagrådgiver i tjenester til personer med funksjonsnedsettelser.
Hun mener det er enklere å få forankret PAS som rammeverk når flere vet hva det handler om.
– Det er viktig for oss at kommuneoverlegen, direktørene og de andre virksomhetene vet hva vi driver med, og blir nysgjerrige på det, sier hun. Derfor inviterte de til felles fagdag om positiv atferdsstøtte.
Fagdagen samlet nesten 80 ansatte, tjenestemottakere, pårørende, brukerråd, andre virksomheter i Velferd, arbeidssentre, kommuneoverleger og andre samarbeidspartnere. Deltagerne fikk høre spennende og motiverende foredrag fra Aud Marie Ellinggard fra Nasjonalt senter for aldring og Helse, Ulf Berge, førstelektor ved VID, og brukerrepresentant Kai Storm Plener.

Eksisterende grunnopplæring og nytt rammeverk
Kommunen benytter seg allerede av opplæringen Mitt livs ABC som grunnopplæring for ansatte. Dette gir en felles forståelse for brukernes behov, særlig knyttet til medbestemmelse og individfokus.
– Det er en fantastisk opplæring som egentlig alle våre ansatte burde hatt. Men vi har tusen ansatte, så det tar tid å komme gjennom, sier Barding.
Fagkonsulent Aud Marie Ellinggard i Aldring og helse har kurset flere av de ansatte i Asker kommune. Hun mener Mitt Livs ABC opplæringen og PAS rammeverket fungerer utmerket sammen.
– PAS, Veilederen, Mitt livs ABC og CRPD, det er flere sider av samme sak, man jobber ikke med én ting på mandag og den andre på tirsdag, man jobber med alt samtidig, sier hun.
Det går an å hjelpe for mye
– Det er så fort gjort at tjenesteytere tar over avgjørelsene rundt en rekke små selvsagte ting, sier Ellinggard.
Dersom tjenesteytere tar over for mange av avgjørelsene i livet til brukerne går det utover brukernes selvbestemmelse.
– Det var noen som sa at vi som yter tjenester er menneskerettsarbeidere, det er en fin måte å se det på, sier Ellinggard.

Hun mener kompetanseheving er uvurderlig – ikke minst for å gjøre de ansatte mer bevisste på slike utfordringer
– Vi må hele tiden spørre: Hva er dine verdier og ønsker, og hva er mine? Hvordan kan vi rigge tjenestene for å støtte dette? sier Barding.
Selvbestemmelse i praksis
Reell selvbestemmelse for personer med utviklingshemming handler om mer enn å gi valg – det handler om å gi mulighet til å forstå valgene.
– Vi jobber med å styrke beslutningskompetansen, sier Barding.
Hun påpeker at det ikke alltid er sikkert at flere valg er positivt.
– Hvis jeg ikke forstår konsekvensene av valget, er det ikke et reelt valg, sier hun.
Kommunen samarbeider også med en rådgivningsgruppe som består av personer med brukererfaring. Gruppen bidrar til å iverksette tiltak og sikre at brukernes perspektiv får plass.
Generasjonsskille og nye utfordringer
Barding sier det kan være et tydelig generasjonsskille blant brukerne i kommunen.
– De eldre brukerne våre har ofte levd under institusjonslignende forhold, der andre tok beslutninger for dem, forteller hun.
For dem kan det være krevende å plutselig skulle ta egne valg.
Barding mener de yngre er mer vant til å ta egne avgjørelser og forventer medbestemmelse på en annen måte.
– De vet hva de vil, sier hun.
Dette stiller krav til de ansatte som må tilpasse tilnærmingen til hver enkelt.
– Vi ser på hva slags valgkompetanse hver person har, sier hun.
De ansatte må vurdere om vedkommende liker å ta valg og hvor mange valg de kan håndtere.
– Og uansett hva de velger, er vi der for å støtte dem, fortsetter hun.
Hun mener at å innføre PAS ikke bare handler om metode, men om kulturendring.
Kompetanse for mangfoldige behov
Kommunen yter tjenester til en bred gruppe innbyggere fra personer med utviklingshemming til de med nevrodivergente utfordringer.
–Vi har ambulerende tjenester, dagtilbud, bofellesskap og arbeids- og aktivitetssentre, så det er bredt og variert, sier Barding.
Det krever ulik kompetanse, og prosjektet skal bidra til å samle innsatsen og gi et felles språk, og felles retning.
Barding forteller at det i Asker, som i så mange andre kommuner, er en tid for innsparinger og omstillinger som gjør det nødvendig å tenke nytt.
– Det er viktig med et tydelig felles rammeverk for å sikre at kvaliteten på tjenestene er lik, uansett hvem som er på jobb eller hvilken ukedag det er, sier hun.