– Den nye nettsiden
for ABC-opplæringen som lanseres i dag, skal på en enkel og oversiktlig
måte vise hvordan den som er ansatt i de kommunale helse- og omsorgstjenestene kan
tilegne seg oppdatert fagkunnskap. Det gjelder for alle, uavhengig av hvilken utdannelse,
rolle eller yrkesbakgrunn man måtte ha, sier Betty Sandvik Døble, som er leder
for ABC drift i Aldring og helse.
– Ved hjelp av nye filmer, en mer ryddig struktur og
lettfattelig informasjon på den nye nettsiden kan ansatte enklere finne ut hvilken
opplæring som passer for dem slik at de kan få det faglige påfyllet de trenger,
sier hun.
Siden 2007 har nesten 30 000 deltakere gjennomført permer i ABC-opplæringen,
som er tatt i bruk i hele 96 prosent av landets kommuner.
– Mange er for tiden i gang med ABC-opplæringen, og det er rom for flere.
Betty Sandvik Døble

Foto: Martin Lundsvoll
De ansatte kan oppdatere seg faglig innen kompetanseområdene
eldreomsorg, demensomsorg, utviklingshemming og musikkbasert miljøbehandling. Under kompetanseområdet eldreomsorg kan de ansatte velge å fordype seg i aktuelle temaer som funksjonshemning, psykiske sykdommer i eldre år eller geriatri. De nye nettsidene inneholder også informasjon om satsningene Med ABC til
fagbrev og Dette må jeg kunne, en opplæringsmodell for vikarer og ufaglærte.
Den nye nettsiden fremhever hvordan ABC-opplæringen består
av tre hovedelementer:
–
ABC-permer – som inneholder temahefter
–
ABC-grupper – tverrfaglig sammensatte
refleksjonsgrupper som møtes minst en gang per hefte
–
Fagseminarer – gjennomføres halvårlig med 6
timers varighet
Det er altså ABC-permer på de ulike kompetanseområdene. En perm
kan inneholde fra 6-13 hefter, og er normalt beregnet til ett års opplæring.
– Hver perm starter med et oppstartseminar på seks timer, og
følges opp av et nytt fagseminar omtrent halvveis i gjennomføringen av permen.
Unntak fra dette er musikkbasert miljøbehandling som er beregnet på ett halvt
års opplæring og kun har ett seminar ved oppstart av permen, sier Døble.
– Vi anbefaler at ABC-gruppene settes sammen av deltakere
med forskjellig utdanning, arbeidserfaring og gjerne fra flere arbeidssteder i
kommunen.
Det er ingen eksamen eller annen test i opplæringen. Når
deltakerne har avsluttet en av ABC-permene, så får de et ABC-bevis.
Den som ønsker å ta ABC-opplæring må ha et ansettelsesforhold
i kommunen for å kunne delta. Det er leder som bestemmer om man kan ta
opplæringen, og som tar kontakt med ABC-kontakten i kommunen. Kommunekontakten
setter sammen grupper, og melder på deltakere.
Det er Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet som
på bakgrunn av gode resultater med ABC-opplæringen, har videreført satsingen
som en del av Kompetanseløft 2020, Demensplan 2020 og Omsorgsplan 2020. Det kan
søkes om kommunalt kompetanse- og innovasjonstilskudd fra Fylkesmannen.