Torsdag kan animasjonsfilmen laget for prosjektet «Hvem ser meg» vinne to priser i prestisjetunge Cannes Corporate Media & TV Awards. Filmen som er laget av Headspin på oppdrag av Nasjonalt senter for aldring og helse, er nominert i to kategorier: Medical Films og Best Animation, Graphics & Special Effects.
I animasjonsfilmen «Hvem ser meg» møter vi en liten jente, moren hennes som har demens – og koseuglen «Huske». Filmen illustrerer hvordan det kan oppleves for barn når en av foreldrene plutselig forandrer seg. (Se filmen øverst i artikkelen.)
Filmen var første ledd i en større kampanje rettet mot barn mellom 6–12 år, og er utviklet i samarbeid med Aldring og helse med midler fra Helsedirektoratet. Prosjektet er en del av Pårørendesatsingen i Demensplan 2015 og Demensplan 2020 i samarbeid med Nasjonalforeningen for folkehelsen.
Aldring og helse gratulerer Headspin med nominasjonen
– Filmen om Huske har blitt en vakker, sterk og gripende film om hvordan det kan oppleves når mamma eller pappa forandrer seg fordi de får demens, sier Kari Midtbø Kristiansen, daglig leder i Aldring og helse.
– Vi har satt pris på det fruktbare samarbeidet med Headspin, som blant annet har resultert i den fantastiske lille filmen om Huske. Vi er utrolig stolte og glade over å ha tatt del i dette arbeidet og gratulerer Headspin med nominasjonene, fortsetter hun.
Kristiansen mener filmen er viktig for å skape oppmerksomhet rundt situasjonen til disse sårbare barna. Gjennom filmen blir barna også informert om nettsiden «hvemsermeg.no» som gir barn og unge tilgang på informasjon om sykdommen og råd og støtte til å mestre følelser.
Stas for Headspin
Daglig leder i Headspin Productions, Øyvind Krag Ingul, synes det er ekstra stas å bli hedret for en slik film:
– Her får vi være med på samfunnsopplysning. «Hvem ser meg» berører noen av de svakeste i samfunnet – barn som kanskje ikke kjenner igjen sin egen mor eller far – og om vi kan bidra til økt forståelse, er det ekstra godt å vinne, sier Ingul.
Cannes Corporate Media & TV Awards arrangeres 12.–13. Oktober. Selve prisutdelingen finner sted torsdag 13. oktober.
Fakta om Cannes Corporate Media & TV Awards
Cannes Corporate Media & TV Awards hedrer hvert år verdens beste konsernfilmer, nettmedier og TV-dokumentarer. Mer enn 800 innsendte jobber kjemper om de ettertraktede Cannes-delfinene (Gold, Silver, Black og White Dolphin – Grand Prix) i den internasjonale konkurransen, som er åpen for filmprodusenter, kunder, byråer, TV-stasjoner samt studenter.
Festivalen ble grunnlagt i 2010 av Filmservice International, og har siden den gang vokst til å bli en av de viktigste festivalene for konsernfilmer.