Ved nærmere analyser, der en kombinerer flere opplysninger om deltakerne, viser det seg at det er deltakerne med dagaktivitetstilbud og redusert innsikt i egen hukommelsessvikt, som kommer best ut på livskvalitetsskåringene. Ved pårørendebasert rapportering av livskvalitet var det ingen forskjell mellom gruppene. Deltakere med høyere utdanningsnivå skårer bedre på livskvalitet, mens grad av hjelpeavhengighet og mer forekomst av nevropsykiatriske symptomer som depresjon, er forbundet med lavere livskvalitet.
Helse- og omsorgsdepartementet har i flere år bevilget midler til finansiering av dagaktivitetstilbud tilrettelagt for personer med demens og anbefaler at dette tilbys i alle landets kommuner. Det er imidlertid begrenset forskningsbasert kunnskap om effekten av dagaktivitetstilbud for personer med demens. Denne studien så på livskvalitet hos personer som har dagaktivitetstilbud sammenlignet med en gruppe som ikke har tilgang til denne typen tjeneste.
I alt 261 personer med demens deltok i studien, 183 hadde et dagaktivitetstilbud mens 78 ikke hadde tilgang til et slikt tilbud i sin kommune. Livskvalitet ble kartlagt med selvrapportert og pårørenderapportert livskvalitet ved bruk av spørreskjemaet Quality of Life Alzheimer’s Disease (QOL-AD). Inkludert i analysene var sosiodemografiske variabler, diagnose, grad av demens, innsikt, nevropsykiatriske symptomer, samt uformell bistand i dagliglivets personlige og instrumentelle gjøremål (ADL).
Referanse
-
Rokstad, A.M.M., Engedal, K., Kirkevold, Ø., Benth, J.S., Barca, M.L., Selbæk, G. (2016). The association between attending specialized day care centers and the quality of life of people with dementia. International Psychogeriatrics