Huskeprisen 2024 tildelt Joker Vats

En rørt butikksjef, Audhild Sørhus Lindanger, tok i mot årets Huskepris av daglig leder Kari Midtbø Kristiansen i Aldring og helse under Aldring og helse-dagene i Oslo.

– Prisen i år går til en kandidat som slett ikke jobber eller bidrar i eldreomsorgen.

Slik startet Midtbø Kristiansen utdelingen av Huskeprisen foran de 500 i salen, som jobber i helse- og omsorgstjenestene over det ganske land. De var tilstede på Aldring og helse-dagene 2024. Du finner videointervjuer, bilder m.m. fra dagene her

To kvinner på scene. Foto
Audhild Sørhus Lindanger tok i mot årets Huskepris av daglig leder Kari Midtbø Kristiansen i Aldring og helse Foto: Martin Lundsvoll. Foto: Martin Lundsvoll.

– Prisvinneren er et godt eksempel på hvordan nærbutikken, gjennom enkle og gode tiltak, som handlebuss og kaffebord, kan være et viktig nav i nærmiljøet. Noe som kan bidra til rause, helsefremmende og aldersvennlige nabolag.

Juryen trekker også fram hvordan butikken bidrar til å redusere isolasjon og ensomhet ved at kundene treffes ved kaffebordet, fortalte Midtbø Kristiansen.

– Og sist, men ikke minst, opplever mange digitalt utenforskap. Ikke alle mestrer bruk av bankkort. På denne butikken forstår de dette. De er inkluderende og løsningsorienterte, slik at de som trenger det kan få handle på regning, som de selv eller pårrørende kan gjøre opp senere.

Tre personer foran Aldring og helse-logoer. Foto
Prisvinneren med sykepleier Ingfrid Byrkja Hystad (t.v.), som nominerte Joker Vats. Hun jobber ved Vindafjordtunet sykehjem. Kjetil Flåtrud, Kjedeleder i Joker (t.h.) Foto: Martin Lundsvoll.

Les mer om Huskeprisen her

Her er juryens begrunnelse:

Dette er et godt eksempel på hvordan nærbutikken, gjennom enkle og gode tiltak som handlebuss og kaffebord, kan være et viktig nav i nærmiljøet som bidrar til rause, helsefremmende og aldersvennlige nabolag. Joker Vats og Kolumbus med sine ansatte og samarbeidspartnere gjør det mulig for eldre med ulikt funksjonsnivå å opprettholde den hverdagsgleden og mestringen det kan være å få ta seg en tur på butikken og handle selv.

Butikken tilbyr også hjemkjøring av varer, for dem som ikke kan bli med bussen selv. Juryen trekker også fram hvordan butikken bidrar til å redusere isolasjon og ensomhet ved at kundene treffes ved kaffebordet.  Sist, men ikke minst, opplever mange eldre digitalt utenforskap. Ikke alle mestrer bruk av bankkort. På Joker Vats forstår de dette. De er inkluderende og løsningsorienterte, slik at de som trenger det kan få handle på regning.

Joker Vats er en god plass å komme, og de sier det egentlig best selv:

«Kan du tenka deg å bli henta heime, køyrt til butikke, handla, ta ein kopp kaffi og drøsa med folk, før du vert køyrt heim og eventuelt får hjelp med varane heilt inn på kjøkenbordet? Då må du bestille plass på handlebussen! Har du spørsmål, så finn me sikkert ut av det».

Juryen bestod av: demensfaglig seniorrådgiver Kari-Ann Baarlid, Nasjonalforeningen for folkehelsen, fag- og administrativ koordinator Kristin Marie Aas Nordin, SESAM, pensjonist Svein Buvik, Brukerrådet, Aldring og helse, fagsjef kognisjon og demens Anne Marie Mork Rokstad, kommunikasjonssjef Jacob Svenningsen og daglig leder Kari Midtbø Kristiansen, Aldring og helse