
Foto: Martin Lundsvoll
Søk på Fagskolen Aldring og helse her (samordna opptak)
– Da bør du vurdere Fagskolen Aldring og helse, der et nytt kull i Utviklingshemming, miljøarbied og aldring starter opp allerede til høsten, sier studieleder Kim Henrik Liland i Fagskolen aldring og helse.
Han har fulgt helsepersonell under videreutdanning i en årrekke, og vet hvor skoen trykker for dem som arbeider med voksne og eldre med utviklingshemming.
– Jeg har fått høre mange historier om aha-opplevelser fra helsepersonell som har tatt Fagskolen. De forteller at de har fått bedre verktøy i hverdagen, for å gjøre situasjonen bedre for folk med utviklingshemming. De får med seg en systematikk i valg og bruk av verktøy, som er tilpasset de ulike situasjonene som oppstår hver dag, sier Liland.
Gode eksempler
En av dem som har fått det bedre er Ole som er 65 år, og som har moderat utviklingshemming. Ole virket ofte utrygg, og han lurte gjerne på hvem som kom på vakt. Etter at den fagskoleutdannede innførte en dagtavle med bilder, virket Ole tryggere og kunne selv fortelle hvem som kom på vakt.
Line er 57 år, og har utviklingshemming. Line får ikke beveget seg så mye som hun ønsker fordi hun har dårlig balanse, sannsynligvis som følge av lite aktivitet under behandling for kreft. Av en uteksaminert fra Fagskolen ble det iverksatt tiltak med balanseøvelser. Resultatet er at Line nå beveger seg på egen hånd med rullator to til tre ganger om dagen.
– Dette er bare to av de mange gode eksemplene på at den praktiske kompetansen, som studentene får med seg fra Fagskolen, betyr noe i arbeidshverdagen. De får med seg en spisskompetanse om det å bli eldre med utviklingshemming. For eksempel så kan alderdommen starte for en person med Downs allerede i 35-40 årsalderen. De lærer også om hva som er spesielt med demens ved utviklingshemming. Slike ting er svært viktig å kunne i møtet med personer med utviklingshemming, sier Liland.