Studieplanen for Utviklingshemming, miljøarbeid og aldring
Studiesteder
Bergen, Tønsberg, eller 100 % nettbasert.
Emneoversikt
Emne 1. Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emne 1 inneholder temaer som er sentrale i helsegrunnutdanningene og for alle som er ansatt i helse- og omsorgssektoren; etikk, kommunikasjon, psykologi, sosiologi og stats- og kommunalkunnskap. Verdigrunnlaget personsentrert omsorg introduseres.
- Fellesemne for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
- 12 uker
- 9 studiepoeng
Emne 2. Utviklingshemming og aldring
Emne 2 tar for seg normal aldring hos mennesker med utviklingshemming. Livsoverganger, identitet og selvbestemmelse, hvordan helse kan fremmes og sykdom forebygges, er sentralt
- 12 uker
- 9 studiepoeng
Emne 3. Utviklingshemming og aldersrelaterte sykdommer
Emne 3 handler om aldersrelaterte sykdommer hos mennesker med utviklingshemming. Miljøpersonalets rolle og ansvar i helseoppfølgingen er sentralt, blant annet med tanke på spesiell helserisiko forbundet med ulike tilstander og syndromer.
- 16 uker
- 12 studiepoeng
Emne 4. Miljøbehandling for eldre med utviklingshemming
Emne 4 omhandler teorier, prinsipper og metoder i miljøbehandling til mennesker med utviklingshemming i ulike livsfaser og situasjoner.
- 18 uker
- 12 studiepoeng
Emne 5. Organisering, system og ledelse
Emne 5 har et overordnet perspektiv på tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming, på nettverkets betydning, samarbeid med pårørende og undervisning, veiledning og kompetanseheving.
- 7 uker
- 6 studiepoeng
Emne 6. Miljøbehandling i praksis
Emne 6 er eksamensperioden med fokus på miljøbehandling i praksis til eldre personer med utviklingshemming. Eksamen består av å planlegge og gjennomføre et miljøtiltak i praksis som deretter beskrives og evalueres i et skriftlig individuelt arbeid.
- 15 uker
- 12 studiepoeng
Arbeidsformer
Nettbasert med samlinger, deltid over to år
- fysiske fellessamlinger (to ganger pr år). Tønsberg og Bergen
- nettsamlinger av ulik varighet, avhengig
av innhold og formål (6-8 ganger pr år) - oppgaver i praksis
- individuell oppfølging og veiledning
- studiebesøk
100 % Nettbasert, deltid over to år
- nettsamlinger av ulik varighet, avhengig
av innhold og formål (12-14 ganger pr år)
Studiekrav
- praksisoppgaver
- refleksjonsoppgaver
- kartleggingsoppgaver
Studiekravene er praksisnære, men blir vurdert på bakgrunn av skriftlige innleveringer. Det å skrive oppgaver er derfor en stor og viktig del i studiet og det gis veiledning.
Alle oppgaver skrives på PC og sendes inn elektronisk i klasserommet på nett. Du er derfor avhengig av å disponere egen PC eller Mac.
Støtte og oppfølging
Hensikten med undervisning er å gi studenten støtte i arbeidet med å nå læringsutbyttet for studiet, og skolen legger stor vekt på personlig oppfølging av hver enkelt student. Studentene vil få grundige tilbakemeldinger på innleveringer (studiekrav), skriftlig og/eller muntlig (video).
Studielederne kan enkelt kontaktes på epost, telefon eller meldinger, for råd og veiledning, oppmuntring og annen type hjelp ved behov.
Studenten bærer selv hovedansvaret for å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen i emnene og må selv også beregne tid til, og planlegge egne læringsaktiviteter.