Plikter for kommunen

Kommunen skal tilby nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester til alle som oppholder seg i kommunen. Det følger av helse- og omsorgstjenesteloven.

Jurist Oda Vestby Hansen forteller kort om kommunens plikter etter helse- og omsorgstjenesteloven.

Du finner helse- og omsorgstjenesteloven på lovdata.no

Kommunen skal gi nødvendige og forsvarlige tjenester

Kommunen har en plikt til å gi nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester.

Nødvendighetskravet innebærer at kommunen skal tilby personen nødvendig hjelp når de blir gjort oppmerksom på hans eller hennes hjelpebehov. Dette gjelder uavhengig av om personen har søkt om en tjeneste eller ikke.

Forsvarlighetskravet innebærer at kommunen skal tilby tjenester av tilfredsstillende kvalitet, og at disse skal ytes i tide og i tilstrekkelig omfang, slik at pasienten og brukeren får et helhetlig, koordinert og verdig tjenestetilbud.

Tjenestetilbudet i kommunen

I helse- og omsorgstjenesteloven (lovdata.no) er det listet opp hvilke tjenester kommunen skal tilby. Nedenfor kan du lese mer om noen av disse tjenestene:

Fastlege

Kommunen har plikt til å ha en fastlegeordning

Alle kommuner skal ha en fastlegeordning. Enhver som er bosatt i en norsk kommune, har rett til fastlege. Fastlegen har ansvar for allmennlegetilbudet til personer på sin liste.

Du kan lese mer om fastlegeordningen på helsenorge.no

Helsetjenester i hjemmet

Kommunen har plikt til å tilby helsetjenester i hjemmet

Alle kommuner skal tilby helsetjenester i hjemmet. Det kan være hjemmesykepleie, som hjelp til personlig hygiene og ernæring, lettere behandling, sårbehandling og legemiddelhåndtering. Ergoterapi, fysioterapi og fotterapi være også være aktuelle tjenester.

Du kan lese mer om helsetjenester i hjemmet på helsenorge.no

Praktisk bistand

Kommunen har plikt til å tilby praktisk bistand

Alle kommuner skal tilby praktisk bistand til personer som trenger hjelp til å mestre dagliglivets gjøremål. Praktisk bistand kan omfatte hjelp til personlig stell og egenomsorg, og hjelp til praktiske gjøremål i husholdningen, som å kjøpe inn varer, lage mat og vaske klær og bolig.

Du kan lese mer om praktisk bistand på helsenorge.no

Støttekontakt

Kommunen har plikt til å tilby støttekontakt

Alle kommuner har en plikt til å ha en støttekontaktordning. En støttekontakt skal bidra til at en annen person får en aktiv og meningsfylt fritid, og kan komme på hjemmebesøk eller bli med på kafé, kino eller andre sosiale aktiviteter.

Du kan lese mer om støttekontakt på helsenorge.no

Dagaktivitetstilbud for personer med demens

Kommunen har plikt til å tilby dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens

Alle kommuner skal tilby dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens. På et dagaktivitetstilbud vil mennesker få mulighet til å møtes sosialt og utføre aktiviteter de liker å holde på med.

Du kan lese mer om dagaktivitetstilbud på helsenorge.no

Enkelte kommuner tilbyr dagaktivitetstilbud på gård. Les mer på innpåtunet.no.

Individuell plan og koordinator

Kommunen har plikt til å tilby individuell plan og koordinator

Alle kommuner skal utarbeide individuell plan og tilby koordinator til personer med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester. Hvis personen har behov for tjenester fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten, er det kommunen som skal sørge for at planen blir utarbeidet og arbeidet koordinert.

Du kan lese mer om individuell plan og koordinator på helsenorge.no

Nærmere krav til koordinatorordningen kan du lese om i forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator (lovdata.no). Du finner forskrift om individuell plan her (lovdata.no).

Du finner veileder om individuell plan og koordinator på helsedirektoratet.no.

Pårørendestøtte

Kommunen har plikt til å tilby pårørendestøtte

Alle kommuner skal tilby pårørendestøtte til personer med særlig tyngende omsorgsarbeid. Kommunene skal tilby opplæring og veiledning, avlastningstiltak og omsorgsstønad.

Du kan lese mer om pårørendestøtte på helsenorge.no

Aldring og helse har laget en liten bok og et e-læringskurs for pårørende til personer med demens. Du kan lese mer på Pårørendestøtte – demens.

Sykehjem

Kommunen skal tilby plass i institusjon, herunder sykehjem

Alle kommuner skal tilbud om sykehjem. Sykehjem kan gi tilbud som dekker ulike behov, i form av korttids-, avlastnings- og langtidsopphold. Kommunen skal tilby plass på sykehjem eller tilsvarende bolig tilrettelagt for heldøgns tjenester når kommunen ikke kan gi forsvarlig hjelp i hjemmet.

Du kan lese mer om sykehjem på helsenorge.no.

Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie (lovdata.no) stiller krav til sykehjem og boliger tilrettelagt for heldøgns tjenester.

Les mer om kommunens plikt til å tilby plass i sykehjem og hva det innebærer for kommunen, i denne tolkningsuttalelsen fra Helsedirektoratet.

Tverrfaglige team med kompetanse om demens

De fleste kommuner har i dag tverrfaglige team med kompetanse om demens, ofte kalt hukommelsesteam. Teamene kan bistå fastlegen med utredning av demens, og har ofte ansvar for at personen med demens får nødvendig og tilpasset oppfølging fra kommunen etter at diagnosen er satt. Så lenge personen med demens bor i eget hjem, har ofte hukommelsesteamet og fastlegen hovedansvaret for oppfølgingen.

Nasjonalfaglig retningslinje om demens (helsedirektoratet.no) anbefaler at kommunen har slike tverrfaglige team som en del av sitt tilbud til personer med demens og deres pårørende.

Kommunale lavterskeltilbud

Mange kommuner har ulike lavterskeltilbud som en del av sitt helse- og omsorgstjenestetilbud. Det typiske for et lavterskeltilbud er at pasienter eller brukere ikke trenger henvisning eller timebestilling for å oppsøke tilbudet eller delta på aktivitetene. Tjenestetilbudene varierer mye, og kan bestå av gruppeterapi, nettverksmøter eller individuell oppfølging i form av enkeltsamtaler og individuell samtaleterapi.

I regjeringens rundskriv «Om helse- og omsorgstjenestelovgivningens anvendelse ved lavterskeltilbud – særlig om krav til dokumentasjon og diagnostisering» kan du lese om dokumentasjon og diagnostisering på lavterskeltilbud i kommunene.

Forsvarlighetskravet innebærer at kommunen skal tilby tjenester av tilfredstillende kvalitet, og at disse skal ytes i tid og i tilstrekkelig omfang.

Informasjon til pasienter, brukere og pårørende

Kommunen skal gi informasjon og veiledning om kommunens tjenestetilbud og hvordan innbyggerne kan søke om tjenester, til alle som trenger det. Kommunen har også en plikt til å sørge for at pasienter, brukere og nærmerste pårørende får den informasjonen de har rett på etter pasient- og brukerrettighetsloven.
Du kan lese mer om pasienter, brukere og pårørendes rett til informasjon på helsedirektoratet.no
Bilder tatt i Sandefjord i sep 2022

Ledelse og kvalitetsforbedring

For å sikre forsvarlige helse- og omsorgstjenester, må virksomhetene i kommunen jobbe systematisk med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet. Virksomheten må ha løsninger som gir god kvalitet i tjenestene, reduserer sannsynligheten for svikt og begrenser skadevirkninger.
Les mer i veileder om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten på helsedirektoratet.no

Temahefter om ledelse

Aldring og helse har utviklet to temahefter til ledere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Heftene skal styrke den enkelte lederes kunnskap om lovgivningens krav til ledelse og kvalitetsforbedring, og gir en innføring i grunnprinsippene om personsentrert ledelse, kompetanseledelse og mangfoldsledelse.

Heftene er gratis og du finner de ved å trykke på bildene nedenfor.

Temahefte «Ledelse i demensomsorgen»
Temahefte «Ledelse og kompetanseutvikling i tjenestene til personer med utviklingshemming»

Forskrifter i den kommunale helse- og omsorgstjenesten

Verdighetsgarantien

Verdighetsgarantiforskriften krever at kommunen tilrettelegger for tjenester som sikrer en verdig, trygg og meningsfull alderdom i samsvar med individuelle behov, og med respekt for den enkeltes selvbestemmelsesrett, egenverd og livsførsel.

Verdighetsgarantien finner du på lovdata.no
Forskrift for sykehjem mv.

Kommunen skal tilby opphold på sykehjem eller i tilsvarende heldøgns boform. Forskrift for sykehjem mv. stiller krav til fysisk utforming og hvilke tjenester boformen skal tilby, og hvilke rettigheter beboere har under oppholdet.

Forskrift for sykehjem mv. finner du på lovdata.no
Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene

Forskriften gir eksempler på hva som er grunnleggende behov for pasienter og brukere, og gir en oversikt over områder der kommunen må innføre rutiner for å ivareta disse behovene.

Kvalitetsforskriften finner du på lovdata.no
Forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester

Reglene om kommunens adgang til å ta betalt for helse- og omsorgstjenester, i og utenfor institusjon, står i egenandelsforskriften.

Egenandelsforskriften finner du på lovdata.no

Saksbehandling i kommunen

En viktig del av kommunens ansvar for å tilby riktige tjenester til rett tid og i tilstrekkelig omfang, er å sikre god saksbehandling. Flere lover stiller krav til saksbehandlingen i kommunen:

Helsedirektoratet har gitt ut en veileder for saksbehandling i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, som du finner her.

Vil du vite mer om kommunens plikter?

Hvis du har spørsmål tjenestetilbudet der du bor, ta kontakt med kommunen din.

Du kan også lese mer om kommunens plikter etter helse- og omsorgstjenesteloven her: