Stakk av med to priser i Cannes for informasjonsfilm

Torsdag vant animasjonsfilmen laget for prosjektet «Hvem ser meg» to priser i prestisjetunge «Cannes Corporate Media & TV Awards».

Filmen som er laget av Headspin på oppdrag av Nasjonal kompetansetjeneste for Aldring og helse, var nominert i to kategorier: «Medical Films» og «Best Animation, Graphics & Special Effects».

I konkurranse med nesten 1000 bidrag fra over 50 land ble filmen hedret med sølv i kategorien «Medical films». Den fikk også den høythengende svarte delfinen for beste animasjon.

Filmen var første ledd i en større kampanje rettet mot barn mellom 6–12 år med en forelder med demens. Den er utviklet sammen med Aldring og helse med midler fra Helsedirektoratet. Kampanjen er en del av Demensplan 2015.

I animasjonsfilmen «Hvem ser meg» møter vi ei lita jente, hennes mor med demens – og koseuglen «Huske». Filmen belyser noen av tankene som kan strømme gjennom et lite hode når en fremmed situasjon dukker opp, og en av foreldrene plutselig forandrer seg uten at barnet forstår hvorfor.

Filmen ble svært godt mottatt da den kom. I løpet av få døgn hadde mer enn 10 000 sett filmen, som ble delt på Aldring og helses egen Facebook-side.

– Vi har satt pris på det fruktbare samarbeidet med Headspin, som blant annet har resultert i den fantastiske lille filmen om Huske. Vi er utrolig stolte og glade over å ha tatt del i dette arbeidet og gratulerer Headspin med prisene, sier daglig leder i Aldring og helse, Kari Midtbø Kristiansen

Cannes Corporate Media & TV Awards hedrer hvert år verdens beste konsernfilmer, nettmedier og TV-dokumentarer. Mer enn 800 innsendte jobber kjemper om de ettertraktede Cannes-delfinene (Gold, Silver, Black og White Dolphin – Grand Prix) i den internasjonale konkurransen, som er åpen for filmprodusenter, kunder, byråer, TV-stasjoner samt studenter.

Festivalen ble grunnlagt i 2010 av Filmservice International, og har siden den gang vokst til å bli en av de viktigste festivalene for konsernfilmer.

Se vinnerfilmen