– Personsentrert omsorg gjelder både personer med demens og de som har omsorg for dem, sier forfatter Janne Røsvik.
Sammen med Marit Mjørud har hun revidert «Fagmøtemanualen», et hefte skrevet for ledere på enheter i kommunehelsetjenesten, som skal ta i bruk VIPS praksismodell for personsentrert omsorg. Den nye tittelen er «VIPS-manualen for ledere. Personsentrert ledelse – fra visjon til praksis». Manualen er en del av kursmateriellet til VIPS praksismodell.
Den reviderte manualen, utviklet med støtte fra Helsedirektoratet, fokuserer på lederperspektivet i implementering av personsentrert omsorg ved bruk av VIPS praksismodell.
Ved bruk av denne modellen står fagmøtet sentralt. I fagmøtet brukes strukturert teamarbeid, veiledning og støttende ledelse til å utvikle en personsentrert omsorgskultur. Fagmøtet er et fast ukentlig forum for alle pleierne på avdelingen der avdelingslederen er til stede. De ansatte har faste roller og funksjoner, og møtet har en fast struktur. Alle som er med har fått opplæring.
– I fagmøtet diskuteres en konkret situasjon som gjelder
samhandlingen mellom personen med demens og personalet. Strukturen i møtet
framhever det å verdsette personen med demens og hans/hennes perspektiv på
situasjonen, individuell tilpasning av omsorgen, og å utvikle et sosialt miljø
som støtter personen med demens og personens pårørende, sier Røsvik.
På fagmøtet analyserer de ansatte situasjonen og deler erfaringene
som er relevante for situasjonen de drøfter. Sammen kommer de fram til hva de
kan prøve ut for at omsorg for personen det gjelder skal være personsentrert.
– Vi mener personsentrert ledelse innebærer å legge til
rette for faglig utvikling. I fagmøtet får de ansatte anledning til å tenke
høyt sammen om faglige utfordringer, dele kunnskap, lære av hverandre og selv
komme med forslag. Samtidig gir det lederen innsikt i hvilke veiledningsbehov
de ansatte har. Ofte henger det sammen med de konkrete situasjonene de står oppe
i til daglig, fortsetter Røsvik.
VIPS – rammeverket for personsentrert omsorg.
Hver bokstav i VIPS
står for et element som må være med for at omsorgen for personer med demens
skal være personsentrert.
V – vår Verdi er
uavhengig av alder eller kognitive ressurser
I – Individuelt
tilrettelagt omsorg
P – tar hensyn til
Perspektivet til personen med demens
S – et Sosialt
miljø der personen med demens er en del av fellesskapet
Lederen kan bruke fagmøtet i arbeidet med å bygge og opprettholde personsentrerte holdninger og verdier.
– Vi tror personsentrert ledelse handler om tilstedeværelse, at lederen viser interesse og engasjerer seg i de utfordringene de ansatte har i det daglige arbeidet. Utfordringene kan dreie seg om pasienter, pårørende, samarbeid eller rutiner, sier Røsvik.
– Personsentrert omsorg for de ansatte tror vi innebærer å gi de ansatte anerkjennelse, veiledning og muligheter til faglig utvikling, avslutter hun.
Du kan bestille boka om personsentrert ledelse i demensomsorgen her