Bakgrunn
Det er økende fokus på brukerskoler for personer som har fått en demensdiagnose for å øke helsefremming og mestring.
Målsetting
Målet for dette forskningsprosjektet var å utvikle og teste effekten et kurs for personer med mild demens som kombinerer self-management og helsefremming. Hovedutfallsmål var self-efficacy (mestringstro).
eSHAPE er en brukerskole for personer med demens i tidlig fase som består av ti ukentlige møter. I forskningsprosjektet var brukerskolen digital, deltakerne deltok hjemmefra ved bruk av et nettbrett med ferdig installert programvare. Pårørende fikk en lenke til et nettbasert kurs.
Metode
En multi-senter, randomisert, kontrollert, enkeltblindet studie med parallelle grupper. Komparator var vanlig oppfølging. Datainnsamling er fullført. Arbeid med artikler pågår.
Dette er et JPND prosjekt. Regionalt kompetansesenter for eldremedisin og samhandling ved Stavanger universitetssjukehus (SESAM) eier prosjektet. Nasjonalt senter for Aldring og helse, Storbritannia og Australia var samarbeidspartnere.