Digitale utfordringer: Hvordan kan vi inkludere eldre?

I 2021 skrev Elen Haksø og Signe Berg en masteroppgave om eldre og deres digitale utfordringer og digitale kompetanse. Inspirasjonen fikk de gjennom sine egne besteforeldre.

– Gjennom dem så vi hvordan alderdom og manglende digital kompetanse har store konsekvenser for eldre sin hverdag og frihet, forteller Berg og Haksø.

Dette inspirerte dem til å skrive en masteroppgave om digital utenforskap og hvordan en kan lage inkluderende digitale tjenester.

Presentasjon Booserkonferansen. Foto
Signe og Elen på scenen under Booserkonferansen i mars 2023. Foto: Kantega

Intervjuet fagpersoner og eldre

I masteroppgaven intervjuet de eldre på eldresenter, café, hjemmebesøk og før fritidsaktiviteter. De snakket med de eldre om teknologi og observerte hvordan de brukte teknologi.

– Vi intervjuet også designere og innovatører som har jobbet tett på eldre. Dette er både store, små, offentlige og private organisasjoner, sier de til Aldring og helse.

De snakket også med en spesialist og forsker i klinisk psykologi som var ekspert på funksjonsnedsettelser.

Eldre dame deltar i intervju på pc. Foto
Signe og et av intervjuobjektene underveis i masteroppgave-prosjektet. Foto: Elen Haksø

Vanskelig å henge med digitalt fra fylte 30 år

Observasjonene og intervjuene viste masterstudentene at digital kompetanse ikke er noe man oppnår og beholder hele livet.

– Det er heller noe som stadig utfordres av teknologisk innovasjon, kognitiv funksjonsevne og egen interesse til å henge med på en stadig raskere digital utvikling.

Berg og Haksø sier alderdom fører med seg fysiske og kognitive funksjonsnedsettinger. Disse kan påvirke eldre sin evne til å navigere i det digitale samfunnet.

– Hjernen vår er kjempegod på å lære seg ny teknologi helt frem til vi bikker cirka 30 år. Derfra blir det bare vanskeligere og vanskeligere. Det blir vanskeligere å lære seg nye ting, problemløse, være effektiv og gjenta eller bevare informasjon, sier de.

Foredrag scene. Foto
Signe og Elen under Trondheim Developer Conference. Foto: Terje Trobe TDC

Teknologien endrer seg raskt, og skal en klare å lære å henge med er det opp til de kognitive funksjonene.

– Dermed vil ikke digitalt sterke voksne mennesker i dag nødvendigvis være digitalt sterke eldre i fremtiden.

Vil henge med i den digitale utviklingen

Berg og Haksø sammenligner digital kompetanse med en stige der man klatrer opp og ned flere ganger i løpet av livet, avhengig av de tre hovedfaktorene teknologisk innovasjon, kognitiv funksjonsevne og egen interesse for ny teknologi.

Majoriteten av eldre har et stort ønske om å ikke falle utenfor vårt digitale samfunn.

– De frykter å bli isolert og ønsker rett og slett å bli inkludert i alle arenaer. Da kan de være selvstendig – både på jobb og med egne affærer.

Kari Midtbø Kristiansen, daglig leder for Aldring og helse, mener digitalt utenforskap kan være til hinder for å kunne leve et fullverdig og selvstendig liv når man blir eldre.

– Mer og mer av hverdagen vår preges av og avhenger av digitale løsninger og digital kompetanse. Det er derfor viktig at dette belyses og at vi får mer kunnskap om hvordan digitalt utenforskap kan påvirke livet til eldre og hvilke digitale løsninger som kan bidra til å redusere dette utenforskapet, sier hun.

Kari Midtbø Kristiansen, Foto
Daglig leder hos Aldring og helse, Kari Midtbø Kristiansen, mener vi må få mer kunnskap om hvordan digitalt utenforskap kan påvirke livet til eldre. Foto: Martin Lundsvoll

Vil eldre bli digitalt sterkere i fremtiden?

Når vi kommer til temaet om hva som vil skje i fremtiden, er manges oppfatning en ønsketenkning.

– Dessverre opplever vi at det er mange som har oppfatningen om at eldre sine digitale utfordringer er et generasjonsproblem som bokstavelig talt vil dø ut. At når dagens eldre går bort, så vil neste generasjon eldre være digitalt modne og kompetente. Dette er nok dessverre ønsketenkning, mener masterstudentene.

Ifølge Berg og Haksø kommer vi alle til å kjenne på denne glidende digitale overgangen. Selv om vi føler oss gode digitalt, vil den digitale kompetansen bli redusert når vi går inn i alderdommen. Da blir også den fysiske og kogntive helsen blir dårligere.

– I tillegg til de tre hovedpunktene som har innflytelse på vår digitale kompetanse, så har din din fysiske funksjonsevne, som nedsatt syn, hørsel, tørre fingertupper og lignende, innflytelse på hvor godt vi klarer å bruke teknologi, sier dem.

Informasjonsgap

I fremtiden mener masterstudentene at det må lages mer inkluderende og tilgjengelige digitale løsninger. Disse skal benyttes av alle, også de med kognitive funksjonsnedsettinger.

Berg og Haksø mener nemlig at kognitive funksjonsnedsettinger ofte ikke blir godt nok forstått eller tatt like seriøst som de fysiske.

– Her er det nok et informasjonsgap som må tettes for at vi skal klare å skape inkluderende løsninger som bidrar til å gi eldre den friheten de fortjener. Da vil de slippe stress og frustrasjon i møte med et stadig mer digitalisert samfunn, avslutter de.

Les mer om aldring hos Aldring og helse.