Jo flere år med utdanning, desto lavere risiko for demens. Ved å utfordre hjernen kan du hele livet styrke dine kognitive reserver. Personer med demens kan også dra nytte av mentale utfordringer.
Fakta
Hjernen har en plastisitet, det vil si formbarhet, som gjør det mulig å påvirke hjernehelsen og hjernens funksjon gjennom livet. Utdanning er den beste måten å utvikle kognitive ferdigheter på fra barndommen og videre inn i voksen alder.
Høyere antall år med utdanning reduserer risikoen for demens i eldre år gjennom utvikling av en kognitiv reserve.
Kognitiv reserve innebærer at hjernen har større evne til å kompensere for de skadene som Alzheimers sykdom påfører hjernen.
Om forskning på forebygging
Alder og gener er risikofaktorer for demens som vi ikke kan gjøre noe med. De 14 risikofaktorene som Lancet-kommisjonen har identifisert, kan vi imidlertid påvirke. På gruppenivå gir forskningen tydelige svar. Hvis vi det legges til rette for at flest mulig kan følge rådene som gis for disse risikofaktorene, vil forekomsten av demens i framtida trolig gå ned. På individuelt nivå er det mer usikkert, vi vet mindre om hvordan disse risikofaktorene påvirker hver enkelt av oss.
Hvorfor
Gjennom mental stimulering og kognitiv trening kan en gjennom hele livet bygge opp kognitiv reserve i hjernen.
Hjernen kan stimuleres gjennom arbeidsoppgaver vi utfører i yrkeslivet, fritidsaktiviteter, kognitiv trening og strategier for å memorere og huske ting.
Hva kan du selv gjøre?
Velg fritidsaktiviteter som gir mental stimulering som for eksempel å delta på kurs, være aktiv i organisasjonslivet, spille spill og lese bøker. Aktivitetene bør oppleves meningsfulle, innebære noen grad av mentale utfordringer og oppleves lystbetonte.
Bruk dataprogram eller apper som er utviklet for kognitiv trening. Dette er strukturerte øvelser som er relevante for hukommelse, oppmerksomhet, språk eller andre kognitive ferdigheter. Øvelsene er gjerne standardiserte med ulike nivåer av vanskelighetsgrader som kan tilpasses den enkeltes nivå.
Tren hukommelsen i dagliglivet gjennom ulike strategier for memorering. Det finnes for eksempel strategier for å huske en handleliste, en tallrekke og navn som kan være nyttige å trene på.