Med sin praksisnære tilnærming gir den ansatte i eldreomsorgen nødvendig kompetanse til å håndtere de komplekse utfordringene som oppstår i hverdagen. Det skjer uten at de må tas ut av den daglige jobben.
– Det som gjør ABC-opplæringen så bra er at den har en modell, som er litt annerledes enn annen opplæring, sier Høie.
ABC-opplæring gir verktøy i det daglige arbeidet med eldre
– ABC-opplæringen gir ansatte verktøyene de trenger for å møte de vanskelige situasjonene som oppstår i helse- og omsorgstjenestene. Når ansatte får ny kompetanse, ser de på arbeidet sitt med nye øyne. Det forsterker kvaliteten på tjenestene, sier den tidligere helse- og omsorgsministeren, som nå er med i Aldring og helses referansegruppe.
Han understreker at opplæringen ikke bare handler om å lære nye ferdigheter, men også om å endre måten man jobber på.
– Når ansatte får verktøyene til å løse komplekse situasjoner, som makt og tvang i demensomsorgen, bidrar det til tryggere tjenester og bedre pasientomsorg. Dette er kritisk for virksomheten. Det ikke bare påvirker pasientenes sikkerhet, men gjør også arbeidsmiljøet bedre, forklarer han.
Ansatte trenger kontinuerlig kompetanseheving
Solveig Elisabeth Høivik, virksomhetsleder ved Blidensol sykehjem, deler Høies syn og understreker viktigheten av kontinuerlig kompetanseutvikling i hverdagen.
– Faget utvikler seg jo, det er jo ferskvare. Selv om noe er «basic», så skjer det endringer og det skjer utvikling. Det er nye måter å behandle på, og det er et lovverk som krever kompetanseheving, sier hun.
Hun påpeker at opplæringen bidrar til å skape en felles kultur for refleksjon og kompetansedeling blant de ansatte, noe som styrker virksomheten.
– Det blir et fellesskap, en får bygget kompetansen sammen. De ansatte kan da ta med seg kunnskapen en har fått inn i avdelingen, og bruke den på pasientene. Det igjen fører til bedre pasientopplevelser, forklarer hun.
– Når mine ansatte får økt kompetanse, så ser jeg en utrolig mye mer glad gjeng. En utrolig mye mer tilfreds gjeng. Jeg ser hvordan de kan boble over av energi fordi de mestrer, og fordi de får tilbakemelding på at de mestrer.
ABC-opplæringen kan bidra til mindre sykefravær
Høie trekker frem hvordan ABC-opplæringen kan bidra til å snu negative spiraler i virksomhetene.
– Når ledere og ansatte får de verktøyene de trenger, ser vi ofte at det fører til lavere sykefravær, bedre rekruttering og mer stabil bemanning. Dette bidrar til en positiv spiral som er kritisk for virksomhetens bærekraft, sier han.
For Høie er det klart at ABC-opplæringen ikke bare er en kompetanseheving, men et nødvendig tiltak for å sikre at kommunene kan levere forsvarlige helse- og omsorgstjenester i fremtiden.
– Vi kan ikke lenger tenke at en utdannelse er nok for resten av karrieren. ABC-opplæringen gjør det mulig å gi ansatte kontinuerlig kompetansepåfyll uten å ta dem ut av arbeidsdagen, noe som er kritisk for å møte fremtidens behov i helse- og omsorgssektoren. Men for at dette skal fungere, så må det være forankret hos ledelsen, konkluderer Høie.