Demens og psykisk helse hos eldre (tidl. demensomsorg og alderspsykiatri)

Demens og psykisk helse hos eldre, er organisert som deltidsstudium over to år (tilsvarende ett år fulltid). Utdanningen er delt opp i emner med ulike temaer og studiekrav knyttet til disse.

Studieplanen for Demens og psykisk helse hos eldre

Studiesteder

Alta, Bergen, Drammen, Hønefoss, Tønsberg

Emneoversikt

Emne 1. Etikk, samhandling og kommunikasjon

Emne 1 inneholder temaer som er sentrale i helsegrunnutdanningene og for alle som er ansatt i helse- og omsorgssektoren; etikk, kommunikasjon, psykologi, sosiologi og stats- og kommunalkunnskap. Temaene eksemplifiseres og konkretiseres med forhold fra praksis

  • Fellesemne for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
  • 15 uker
  • 10 studiepoeng

Emne 2. Personsentrert omsorg

I dette emnet behandles personsentrert omsorg som verdigrunnlag. VIPS rammeverket danner grunnlag for å forstå og utøve omsorgsteorien. Personsentrert omsorg er verdigrunnlaget vi har med oss i møte med pasienter med demens og/eller psykisk sykdom i eldre år.

  • 15 uker
  • 10 studiepoeng

Emne 3. Demens

Emnet omhandler demens. Sykdomslære, utredning, miljøbehandling og tjenestetilbud er sentrale temaer. Det er fokus på pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon med demenssykdom. Utfordrende samhandling og lovverket som regulerer dette er også sentrale temaer. Det anvendes prinsipper fra personsentrert omsorg for å skreddersy miljøbehandling for den enkelte pasient. Målsetting, tilrettelegging og gjennomføring av miljøtiltak, samt verktøy for evaluering er sentrale temaer sammen med samarbeid og veiledning.

  • 25 uker
  • 20 studiepoeng

Emne 4. Psykisk helse hos eldre

I dette emnet omhandles psykisk helse for eldre. Sykdomslære, kartlegging, miljøbehandling og tjenestetilbud er sentrale temaer. Det er fokus på pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon, samt forebygging og å avdekke symptomer tidlig. Det anvendes prinsipper fra personsentrert omsorg for å skreddersy miljøbehandling for den enkelte pasient. Målsetting, tilrettelegging og gjennomføring av miljøtiltak, samt verktøy for evaluering er sentrale temaer sammen med samarbeid og veiledning. Emnet avsluttes med en oppgave der studenten skal planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid på arbeidsplassen.

  • 25 uker
  • 20 studiepoeng

Arbeidsformer

  • Deltid over to år
  • Fysiske fellessamlinger (to ganger per år)
  • Læringsgrupper på nett
  • Webinar
  • Tilhørighet til en klasse
  • Oppgaver i praksis
  • Individuell oppfølging og veiledning
  • Studiebesøk

Studiekrav

  • praksisoppgaver
  • refleksjonsoppgaver
  • kartleggingsoppgaver og loggføring
  • muntlig innlegg i digitale læringsgrupper
  • innlegg i diskusjonsforum

Studiekravene er praksisnære, og blir hovedsakelig vurdert på bakgrunn av skriftlige innleveringer. Det å skrive oppgaver er derfor en stor og viktig del i studiet og det gis veiledning. Alle oppgaver skrives på PC og sendes inn elektronisk i klasserommet på nett. Du er derfor avhengig av å disponere egen PC eller Mac.

Oppfølging og støtte

Hensikten med undervisning er å gi studenten støtte i arbeidet med å nå læringsutbyttet for studiet, og skolen legger stor vekt på personlig oppfølging av hver enkelt student. Studentene vil få grundige tilbakemeldinger på innleveringer (studiekrav), skriftlig og/eller muntlig (video).

Studielederne kan enkelt kontaktes på epost, telefon eller meldinger, for råd og veiledning, oppmuntring og annen type hjelp ved behov.

Studenten bærer selv hovedansvaret for å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen i emnene og må selv også beregne tid til, og planlegge egne læringsaktiviteter.