Om NorKog-registeret

Registeret er etablert for å bedre kvaliteten på tilbudet til personer med kognitive symptomer og demens som utredes i spesialisthelsetjenesten. Data som samles i registeret benyttes til kvalitetsforbedring og forskning.

Bakgrunn

For å øke kunnskap om diagnostikk, utredning og behandling av kognitive symptomer og demens i spesialisthelsetjenesten ble NorKog etablert i 2007.

Målet  er at data som samles i registeret benyttes til kvalitetsforbedring og forskning. I april 2013 fikk registeret status som nasjonalt kvalitetsregister for demens.

Hukommelsesklinikker, geriatriske og alderspsykiatriske poliklinikker i alle helseregioner inkluderer pasienter og bidrar med data til registeret.

Målsetting for registeret

  • Å arbeide for å bedre diagnostikk og klassifisering av kognitiv svikt og demens, for å lære mer om sykdomsforløpet og bedre behandlingen
  • Å kvalitetssikre og videreutvikle utredningsverktøy for bruk i utredning av kognitive symptomer og demens
  • Å sikre at pasientene utredes etter samme mal, med strukturert innhenting av informasjon, ved bruk av internasjonal anerkjente utredningsverktøy og tester
  • Å videreutvikle og drive ett nettverk for kvalitetsutvikling mellom de behandlende poliklinikkene i spesialisthelsetjenesten som utreder kognitive symptomer og demens, for å sikre likeverdig utredning i hele landet
  • Å arbeide for å fremme forskning knyttet til kognitive symptomer og demens
  • Å bidra med data som gir beslutningstagere bedre grunnlag for planlegging av tjenester til personer med kognitive symptomer og demens

Vedtekter

Vedtekter 2025