Det trengs kompetente fagpersoner, som kan tolke og forstå den enkeltes symptomer, og iverksette de rette tiltakene. Og det er her Fagskolens Utviklingshemning og aldring kommer inn.
Heidi Kittelsen
– Dette har selvfølgelig også gyldighet for personer med utviklingshemning. En gruppe mennesker man kanskje «glemmer» når man snakker om eldre, sier Kittelsen videre.
Det er et faktum at personer med utviklingshemning lever lengre enn før, og flere blir gamle. Denne utviklingen er relativt ny, og fører med seg utfordringer for helse- og omsorgstjenestene, for personene med utviklingshemning og deres familier.
– Personer med utviklingshemning har langt på vei de samme utfordringene som den øvrige befolkningen ved aldring. Men mange med utviklingshemning opplever en aldringsprosess som forløper annerledes og en prosess som starter tidligere enn det vi normalt ser i befolkningen, sier hun.
– Derfor trengs det kompetente fagpersoner, som kan tolke og forstå den enkeltes symptomer, og iverksette de rette tiltakene. Og det er her Fagskolens Utviklingshemning og aldring kommer inn, sier Kittelsen.
Ved fagskolen vil studentene blant annet få kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, hvordan sykdom og skader gir seg til kjenne hos eldre med utviklingshemning og hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen.
– Helt konkret vil studentene få kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos eldre med utviklingshemning, fortsetter hun.
Kittelsen legger vekt på at studentene skal utvikle en etisk grunnholdning i selve omsorgsutøvelsen.
– Vi vil at helse- og omsorgspersonell i arbeidet med eldre med utviklingshemning skal legge til rette for at de eldre får brukt sine ressurser til å oppleve mestring i dagliglivets aktiviteter, avslutter hun.
Fakta om Leve hele livet
Stortingsmeldingen skisserer fem innsatsområder:
1. Et aldersvennlig Norge
2. Aktivitet og fellesskap
3. Mat og måltider
4. Helsehjelp
5.Sammenheng i tjenestene