Fem av de 30 ansatte ved Roverudhjemmet i Kongsvinger har til nå fullført Fagskolen. Nå er to ansatte til i ferd med å gjennomføre videreutdanningen.
– Vi i ledelsen har forsøkt å legge til rette for at ansatte skal ta denne viktige videreutdanningen. Vi ser at det er mange nye som ønsker å starte opp hver høst, sier Kordahl. Kommunen belønner dem som gjennomfører videreutdanningen med 25 000 kroner i lønnsøkning.
Større utfordringer
Ved Roverudhjemmet er de i gang med fjerde pulje av studenter ved Fagskolen, som sorterer under Nasjonalt senter for aldring og helse. Det begynte i 2010, med det Kordahl beskriver som en tilfeldighet, da de så at de hadde behov for påfyll av kompetanse.
– Vi hadde gode erfaringer innenfor demensområdet med tilbudet fra Aldring og helse. Det var en masse bøker og informasjon som vi hadde glede av. Så var det en sykepleier her som tok videreutdanningen, og anbefalte sterkt at andre skulle ta den. Vi bruker kompetansemidler fra Fylkesmannen som dekker reise og opphold. De ansatte får lønn under samlingene som tilsvarer deres stillingsbrøk.
Hun sier at det ikke er til å stikke under stol at utfordringene er blitt større på sykehjemmene, blant annet som følge av samhandlingsreformen. Ansvaret for eldreomsorgen ligger på kommunene, og den nye kompetansen de ansatte tar med seg fra Fagskolen kommer svært godt med.
– Arbeidet med spesielt utagerende eldre med demens er utfordrende. Kompetanse er nøkkelen til hvordan man bør møte dem, og gjør også at ansatte blir mindre utsatte for å bli utbrente. Gjennom økt kompetanse ser de at det er sykdommen som gjør at personer med demens kan behandle dem dårlig. De har fått kompetanse på hvordan de kan håndtere situasjonene som oppstår.
Intern deling av kompetanse
For Kordahl skaper videreutdanningen ringer i vannet. En viktig grunn er at de legger til rette for at kompetansen deles internt. Det øker det faglige nivået i diskusjoner og praksis. De har laget et opplegg der ansatte tar fagskolen to og to sammen.
– De som har tatt utdanningen diskuterer seg i mellom, og tar diskusjonene med de andre ansatte, og da lærer alle mer, fortsetter Kordahl. Gjennom å la to og to ta utdanningen sammen, så blir kompetansegevinsten større for den enkelte og for teamet. Og gevinsten blir dermed større for pasienten.
På grunn av satsningen på Fagskolen øker andelen ansatte med videreutdanning på Roverudhjemmet år for år.
– De som har gjennomført Fagskolen motiverer andre. At flere bringer inn ny kunnskap gir større gjennomslagskraft i møtet med en praksis som noen ganger er inngrodd. Vi blir tryggere i rollen gjennom å ha faglig funderte argumenter, avslutter Kordahl.