Erfaringer fra organisering og gjennomføring av det første
kurset vil bli nyttige i videreføringen. En administrativ forankring hos
kommune og øvrige samarbeidsparter vil være med på å styrke en videreføring.
Internt samarbeid i egen kommune og samarbeid på tvers av kommuner og sektorer,
gir legitimitet til arbeidet og bidrar til et mangfold og tilgang til faglige,
frivillige, materielle og økonomiske ressurser. Når flere opplever å ha et
eierforhold til et godt tilbud, vil det bli lettere å argumentere for en
fortsettelse. Dokumentasjon og formidling av erfaringene fra pårørendeskole, i
form av rapporter til administrasjon og politikere, medieomtale, informasjon på
hjemmesider vil synliggjøre betydningen av å satse på tilbudet.
Det er viktig at det finnes et støtteapparat etter at
pårørendeskolen er avsluttet. Gjennom kurset er det av stor betydning for deltakerene at det opplyses om kontaktpersoner i helsetjenesten og
demensforeninger/frivillige organisasjoner. Pårørende vil møte nye utfordringer
etter at kurset er avsluttet, og mange kan gi uttrykk for at de ønsker å opprettholde
en form for kontakt. På noen pårørendeskoler har dette resultert i jevnlige
oppfølgingssamlinger for de som har deltatt på kurs og det kan åpnes opp for at
andre kan delta. På den måten har man et forum der pårørende kan få informasjon
og støtte og samtidig rekruttere deltakere til pårørendeskolen.
Eksempler på andre tilbud som er blitt etablert i etterkant
av pårørendeskole er differensierte samtalegrupper, samtalegrupper med
problemløsningsmetode, sorggrupper, helgekurs eller samtalegrupper og
kafétilbud der pårørende og personer med demens deltar sammen.